Skip to main content

Salossa on kirjattu tänä vuonna jo yli 200 hirvieläinkolaria

Salossa kirjataan hirvieläinkolareita lähes onnettomuus päivässä -tahdilla. Kuluvan viikon tiistai oli vuoden 264. päivä, ja Lounais-Suomen poliisin tiistaina toimittaman materiaalin mukaan Salon alueelta on tänä vuonna tehty kaikkiaan 211 ilmoitusta hirvieläinonnettomuudesta.

Karttakuvien perusteella eteläisessä Salossa mustinta aluetta on alueen vilkkain tie eli kantatie 52. Välille Perniöstä Salon keskustaan on merkitty 18 onnettomuutta, välille Perniöstä Raaseporin rajalle kuusi. Tiheimmin merkintöjä on Kavilannummen pohjoispuolella.
Särkisalossa Isoluotoon on merkitty yksi onnettomuus ja Kaukassaloon toinen. Ulkoluodossa merkintöjä on kaksi. Kiskossa varsinainen keskittymä on Mustiontiellä lähellä Uudenmaan läänin rajaa.
Perniön kirkonkylän ja Strömman kanavan välille onnettomuuksia on poliisin tietokannassa merkittynä alle kymmenen ja onnettomuudet painottuvat lähelle kanavaa.
Teijolla, Ylikulmalla ja Tuohitussa on merkitty vain yksittäisiä onnettomuuksia.Merikulmantien riskialttein ta osuutta on Salon pää.

Kaikenkattavia tilastot eivät ole. Esimerkiksi poliisi muutti käytäntöjään viime syksystä. Peurakolareissa poliisi käy paikan päällä enää vain tietyin ehdoin.
Komisario Joonas Tikka Lounais-Suomen poliisista kertoo, että hälytystehtävärekisteriin tiedot peurakolareista toki kirjautuvat, jos asiasta tien päältä joku ilmoittaa. Toisaalta Tikan mukaan osa tiedoista tulee viiveellä.
– Tullaan myöhemmin poliisiasemalle ilmoittamaan asiasta, kun vakuutusyhtiö vaatii jonkinlaista dokumenttia asiasta, hän kuvaa.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa, että vakuutusyhtiöiden pitämiinkin tilastoihin liittyy monta muuttujaa ja reunaehtoa:
–Onko autossa kasko ylipäätään, ilmoittaako omistaja yhtiöön pikkukolhusta ja tuleeko sijainti mainituksi kovinkaan tarkkaan, listaa Heiskanen.

Parhaillaan eletään hirvieläinkolarien suhteen pahaa aikaa; hirvien kiima-aika on aluillaan ja myös jahti saa eläimet liikkeelle. Riskialtteinta aikaa ovat aamu- ja iltahämärä.
–Perusohje on se, että nopeutta pitää laskea. Jää enemmän aikaa reagoida ja jarruttaa. Nykyaikaiselle autolle kahdeksankymppiä on sellainen kriittinen nopeus, jossa vielä voi selvitä törmäyksestä hirven kanssa, puntaroi Heiskanen.

Jaa artikkeli: