Skip to main content

Heipä hei, me täällä jälleen, toimituksen lounaisimman kolman lokkientarkasteluosasto viikkoraportteineen. Toimeen siis.
***
Mielenkiinnolla odotan, miten käy näissä eeuu-vaaleissa kyllä.
Tarkoitan muun muassa sitä, käykö tämän isä Mitron kohdalla pitkään jatkunut juupas saa jatkaa pappina – eipäs saa jatkaa- vääntö vaalityöstä ja kaveri menee läpi että heilahtaa.  Viimeisin käänne on tieto, jonka mukaan mies ei saisi ehkä koskaan eläessään enää toimia pappina, jos nyt ryhtyy vallan politikoimaan.
Mene, tiedä. Olen tässä miettinyt muutenkin kuka tuossa kuviossa saa ja kenelle ei anneta ja jääkö parlamentin käytäville ihmisestä jotain.
Mitron vakioteema on ollut, että hän on pienen ihmisen asialla.   Se on kaunis ja kannatettava ajatus, mutta entä siellä ne muut tyypit.  Pahoin pelkään, että suomalaismepin ensi  homma uuden kauden alkaessa on napata koko joukkoa ranskalaisia pillistä kiinni ja kiristää juurikastuet takaisin vähintään entiselle tasolleen. Sen jälkeen tapellaan jostain muusta isosta.    Paljonkohan pitää ensikertalaisten itseään kovettaa, jotta Brysselissä pärjää.
***
Automiehille alkaa olla  nähtävää, kun sakki on ottanut kesäautoja ajoon.  On jenkkiä ja mersua ja kuplaa ja pikku-fiiattia ja vaikka mitä neuvostoliittolaista sotilaskuorma-autoa päälle. 
Eipä tuosta tohdi kuin ilahtua. Ilmastoon mokomalla on varmaan osapuilleen sen verran vaikutusta, että sen kuitannee takaisin käymällä talven mittaan kaupassa autolla muutaman kerran vähemmän.
Nyt olisi muuten oikea aika ostaa kesäauto vuodeksi 2060. Maanantain uutisten mukaan amerikkalaisen autojätti GM: n valikoimista nipistetään pois muutama merkki, jatkossa esimerkiksi Pontiacia ei enää valmisteta.
Tuppaa aina ilahduttamaan, kun näkee nykyään jonkun ammoin kadonneen automerkin liikenteessä;  viime kesänä bongasin ainakin brittiläisen Wolseleyn ja ranskalaisen Simcan. Hankkikaas nyt joku rohkea vaikka joku GM:n kohta lopetettavista merkeistä yksi kärry talteen ja taluttakaa kadulle aikanaan.
***
Tosin parhaat kesäpaikat ne ovat niitä, joihin ei autolla pääse likimainkaan.
***
Viikon häkellyttävin tähän asiaan liittyvin uutinen on tilastoitu sekin. Erään otsikon mukaan turvavyötä ei käytetä etenkään auton takapenkillä;  jopa neljännes väestä matkustaa vyöttä.
Sama kääntäen tarkoittaa varmaan sitä, että joka neljäs toivoo liikenteessä paluuta vanhoihin hyviin aikoihin, kun Anglialla painettiin vöittä sorateillä ihan niin lujaa kuin sielu sietää ja paperossi huulessa mennen tullen.
Vakavasti puhuen.  Jos itse olisin Liikenneturvassa tai tiehallinnossa töissä niin kyllä hakkaisin päätäni seinään.    On pidetty kampanjat ja tietoiskut ja peloteltu ja yritetty perustella hyvällä. On tehty erilaiset  turvakaiteet ja kuskin herättävät reunaesteet ja herra tietää montako miljardia itse autotehtailla on pistetty palamaan, että kärryistä saadaan aina vaan paremmin törmäyksen kestäviä. 
Ja kaiken tämän jälkeen joka neljäs ei osaa kiinnittää turvavyötä.  
Ei tässä ole varaa ketään tyhmäksi haukkua, mutta paremman adjektiivin löytäminen ei ole vaikeaa.
Nähdäkseni tämä tällainen täysi välittämättömyys toisten vuosikausia näkemästä vaivasta on ihan vaan kiittämätöntä.
***
Turun puolessa  tämä sairaalapuoli on ollut aika hyvin hallinnassa ja Tyksiä peräti ei kun laajennetaan vaan.
Sellainenkin tiedote tuli postiini, että T-sairaalan ideakilpailun ensimmäinen kierros on ratkaistu.
Ideana siis on ollut kilpailun avulla hankkia taidetta uusia tiloja elävöittämään.
Tässä kieltämäti on ideaa.  Tosin yleensä ne kaikkein rajattomimmat ideat on esitetty B-sairaaloissa.
***
Konkurssiuutisia. Manselaisen lätkäjoukkueen lämärimiehet ovat käyneet organisaatiolle yllättävän kalliiksi. Lehdessä luki, että ilveksen ampujille tuhat euroa sakkoa.
***
Toimituksen tämä pääty hiljenee seuraavaksi neljäksi viikoksi, joiden aikana yritämme harrastaa lomailua ja muuta sellaista tervehenkistä.
Heip.

aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi 

Jaa artikkeli: