Suomessa yksityisteitä on noin 370 000 kilometriä, joista noin 90 000 kilometriä palvelee vakituista asutusta. Suomessa on noin 50 000 yksityisteiden ylläpitoa varten perustettua tiekuntaa.
Yksityistiet ovat elintärkeitä monille suomalaisille. Arviolta neljä viidestä suomalaisesta tarvitsee yksityisteitä päivittäisessä elämässään, eteläisessä Salossa varmaan enemmänkin. Yksityistiet palvelevat niin vakituista kuin vapaa-ajan asumista, elinkeinoelämää sekä julkisten palvelujen järjestämistä.
Esimerkiksi metsä- ja elintarviketeollisuuden raaka-aineiden kuljetukset alkavat usein yksityistien varrelta. Matka jatkuu valtion maanteille ja seututeille.
Yksityisteiden hyvä kunto on välttämätön alueen elinvoimaisuudelle ja elinkeinoelämälle.
Pääosa kunnista avustaa niiden yksityisteiden kunnossapitoa, joiden varrella on pysyvää asutusta. Näin Salokin. Avustukset kattavat kuitenkin hyvin pienen osan vuotuisista tienpidon menoista. Valtio avustaa vain perusparannuksia, esimerkiksi siltojen uudelleen rakentamista.
Sekä haja-asutusalueita halkovien valtion ylläpitämien maanteiden että tiekuntien ylläpitämien yksityisteiden kunto on heikentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tiestön ikääntyessä kunnossapidon tarve kasvaa. Raskaan liikenteen ajoneuvot ovat kasvaneet ja ilmastonmuutoksen myötä tien pinta ja runko kärsivät entistä enemmän.
Yksityisteiden kykyyn hoitaa teitään kohdistuu yhtä aikaa kaksi painetta. Julkinen rahoitus on vähentynyt. Samalla tiekuntien osakkaiden joukko pienenee ja jäljelle jääneiden kustannusosuus kasvaa. Tyypillisen yksityistien vaikutuspiirissä olevista vakituisista talouksista harva se vuosi jokin muuttuu vapaa-ajan mökiksi tai autioituu kokonaan.
Tällä menolla monen yksityistien kunto uhkaa kriisiytyä: painorajoituksia ja nopeusrajoituksia joudutaan alentamaan, teistä tulee entistä pomppuisempia ja vahinkoja sattuu ajoneuvoille entistä enemmän.
Tiestön kunto vaikuttaa esimerkiksi kiinteistöjen arvoon. On vaikea kuvitella hyvinkään hoidetun rakennuksen tai talouskeskuksen kiinnostavan ostajia, jos tie perille on huono tai asukkailleen kallis ylläpidettävä.
Salon kaupungin tulisikin uuden valtuustokauden alussa kaupungin päivittäessä strategiaansa ottaa kantaa palveluiden ja esimerkiksi yksityisteiden rahoituksen jakaantumiseen kaupungissa.
Päätös on välttämätön erityisesti tiekuntien osakkaille, jotka tekevät omia päätöksiään kiinteistöjensä hoidosta, mutta reilua ja tarpeellista kaikille kuntalaisille.
Pekka Salomaa
varatuomari, Kisko,
Salon kaupunginvaltuutettu (kesk.), yksityistien hoitokunnan puheenjohtaja