Skip to main content

“Verkko-opetus voisi olla ratkaisu koulun ongelmiin”

Marianne Bonn keskittyy kesällä enemmän maalaiselämään kuin koulutusasioihin.

Väiski-kalkkuna käyskentelee arvokkaasti Teijolla sijaitsevan Mariannen maatilan pihamaalla. Yksi lammas on vasta vähän aikaa sitten pyöräyttänyt viisi karitsaa kerralla. Kanitkin ovat saaneet perheenlisäystä.
– Kukko on yleensä aika äkäinen, mutta nyt hän on ehkä vieraskorea, arvelee Marianne Bonn.
Marianne Bonnin elämä on kesällä maanläheisempää, sillä kesän ulkopuolella hän työskentelee tietotekniikan opettajana Salon ammattiopistossa. Pitkälti opettajakokemuksensa perusteella hänet valittiin keväällä Salon opetuslautakuntaan.
– Ainakin meillä vihreissä periaatteena oli se, että lautakuntapaikkoja jaetaan myös alan asiantuntemuksen, eikä pelkästään äänimäärän perusteella, kertoo kevään kunnallisvaaleissa ensimmäistä kertaa ehdolle asettunut Bonn.
Yhden kokouksen perusteella Bonn arvioi, että koossa on varsin asiantunteva porukka. Puheenjohtaja Annika Viitanen on musiikinopettaja ja varapuheenjohtaja Hannu Eeva on jo jäänyt eläkkeelle opettajan virasta. Kuinka paljon lautakunta sitten voi käytännön opetustyöhön vaikuttaa, onkin sitten jo toinen juttu.
– Minusta verkko-opetus on sellainen alue, mitä ei ole osattu vielä hyödyntää kunnolla. Materiaaleja ei löydy, tai sitten yksittäisten opettajien pitäisi valmistaa ne vain omia kurssejaan varten. Jonkinlaista yhteistyötä opettajien kesken pitäisi olla, ettei kaikkea pitäisi tehdä moneen kertaan, perustelee Marianne Bonn.
Oppilaiden tasoerot hankaloittavat opetusta jo alaluokilla.
– Jos edistyneemmät voisivat käyttää verkko-opetusta silloin kun opettaja keskittyisi enemmän apua tarvitsevien lähiopetukseen, päästäisiin jo pitkälle, arvelee Marianne Bonn.
Hänen mielestään alakoulun opetusryhmän koko ei saisi olla 15 oppilasta suurempi. Ryhmiä suurennetaan kustannussyistä, mutta perinteinen luokkaopetus ei ole ainoa tapa opiskella, etenkään toisen asteen koulutuksessa.
– Oppisisältöjä pitäisi olla mahdollisuus suorittaa myös itsenäisesti. Jos joku on esimerkiksi maantieteestä innostunut, miksi hän ei voisi opiskella sitä verkkosisältöjen avulla niin pitkälle kuin mahdollista, kysyy Bonn.
Ammatillisena opettajana Bonn näkee peruskoulun tulokset omissa oppilaissaan. Taitojen lisäksi ongelmia voi olla elämänhallinnassa.
– Nuorethan ovat aivan ihania, mutta joskus he eivät vain pysty ottamaan vastuuta omasta toiminnastaan. Taustalla voi olla elämäntilanteeseen liittyviä seikkoja. Voi olla myös, että oma toive opiskelupaikasta ei ole toteutunut ja sitten tullaan siihen vähän epämieluisampaan, johon päästään, kertoo myös erityisopettajan kokemuksen omaava Bonn.
Bonn opettaa tietotekniikkaa Salossa esimerkiksi merkonomi ja datanomiopiskelijoille. Hän opettaa jonkin verran myös matematiikkaa. Syksyllä hän aloittaa myös digitaalisen työnhaun opettamisen.

Lue koko juttu painetusta lehdestä!

Jaa artikkeli: