Skip to main content

Märjänmäessä tehdään vuoden työt viidessä viikossa

Maallikkokin näkee, missä ratapohja on jo uusittu. Päällimmäisenä ennen ratapölkkyjä ja kiskoja on karkea murske.

Perniön aseman kupeella on käynnissä työmaa, jolla on mittaa niin maastossa kuin valtakunnallisestikin.

–Tämä on koko maan mittakaavassakin merkittävä hanke, toteaa JS-Rata Oy:n Jouni Seppänen.

Puheena on noin 1,2 kilometrin mittainen Märjänmäen rautatietunneli, osa Turun ja Helsingin välistä rantarataa.

Rantaradalla ei liikennöidä viiteen viikkoon tänä kesänä eikä se olisi missään tapauksessa mahdollistakaan, sillä tunnelista on purettu kiskot pois korjaustöiden ajaksi.

Märjänmäessä ahertaa ympärivuorokautisesti ja seitsemänä päivänä viikossa kymmenien työntekijöiden joukko.  Pääurakoitsijan lisäksi työmaalla on useita aliurakoitsijoita.

Tunnelin vesieristyksiä korjattiin vuonna 2018 ja samalla betonointi uusittiin.   Nyt paneudutaan radan pohjaan:  kiskot on purettu ja käytännöllisesti katsoen kaikki maa-ainekset radan alta kerätään pois.  Kalliopohjan vettä keräävät syventymät täytetään betonilla, maakerrokset uusitaan, samoin salaojitus.

Pulmana on ollut se, että ylhäältä tulevat valumavedet eivät kulje tarkoitetulla tavalla pois tunnelista vaan vesi seisoo kerroksissa ja aiheuttaa routimista.  Tunnelissa on ollut nopeusrajoitus.

–Hienoa hiekkaa kertyy seinämien alaosaan ja se pikkuhiljaa täyttää salaojat, Seppänen kuvaa.

Hän toteaa, että vastaava remontti olisi mahdollista tehdä myös junaliikenteen kulkiessa – mutta tämä veisi aikaa helposti vuoden ja maksaisi moninkertaisesti siihen nähden, että keskeiset työt tehdään viidessä viikossa kiivaalla tahdilla.   Kun liikenne jälleen kulkee, jatkuvat tunnelissa vielä viimeistelytyöt.

Jaa artikkeli: