Skip to main content

Heipähän hei.
Toimituksen lounaiskulman lumienharjaamisosaston viikko-otos vedostetaan tähän alle nyt taas.
***
Lentoemojen lakkoahan sitä nyt vatvotaan.    Tätä kirjoittaessa tukilakkoilu on jo hyvällä alullaan ja yhtenä vaihtoehtona  Finnair väläyttää henkilökunnan vuokraamista ulkoa.  Työajoistahan tässä on kyse, emännät kokevat että  yötyötä  on tulossa liian kanssa ja vapaata liian vähän.

Eihän tämä uutta ja ihmeellistä ole.  Siinä, missä nyt kinataan kulmahuoneen kavereita vastaan, olivat takavuosina napit vastakkain lentoemännät ja koneen keulapään väki.

Lueskelin   tässä Antti Tervasmaan muistelmakirjaa Tavallinen kapteeni.  Tervasmaa teki pitkän uran Finnairilla, deecee-kolmosesta 50-luvulla alkanut putki päättyi DC-10:n kippariksi ja viimeisen lennon Atlantin yli mies teki vuonna 1982.   

Kirjaa lukeva oppii, että jo 70-luvulla olivat työajat tapetilla ja emäntien  asenne vanhaa verstastasoa: kun kello tulee neljä, tippuvat työkalut käsistä vaikka homma olisi miten kesken.  
Lentäessä tämä tarkoitti sitä, että välilasku oli emännistä tehtävä vaikka vain Tanskaan,  sillä kun saatiin matkustamohenkilökunta saadaan vaihdettua ja ylitöiltä vältyttiin.   
Tervasmaa itse esiintyy kirjassa yhtiön miehenä, joka välttelee turhia laskuja, haluaa koneen  takaisin Helsinki-Vantaalle seuraavaa lentoa varten ja matkustajat koteihinsa.   

Kirjaan otetussa Kätsyn pilapiirroksessa on kolme emäntää laskuvarjot selässä tekemässä lähtöä koneesta kesken lennon. Yksi emännistä huikkaa penkissään istuvalle matkustajalle, että herra on hyvä ja keittää itse kahvinsa, meillä päättyi työaika viisi minuuttia sitten.
Jos niiltä syviltä riveiltä kysyttäisiin, kuvan saisi painaa sellaisenaan lehteen tänäkin vuonna. Nettikeskusteluissa ei lakkoa varsin ymmärretä. 

Paljon on 70-luvulta muuttunutkin. Eipä ole kapteenillakaan ollut vuosikausiin oikeutta pidentää matkustamon väen työaikoja, jos kohtuullisella pidentämisellä päästään kumminkin sloganin mukaan illaksi kotiin.

Parhaillaanhan kotoa ei edes lähdetä.

Yhtä kaikki, parempi tämä näin. Kirjasta käy kohtuullisen selvästi ilmi, miten siinä on jo turvallisuusriskiä, jos työajoista aletaan maailmalla tai jopa koneessa neuvotella. Huomiota menee vääriin asioihin.

Että tapelkaa nyt Seutulassa tämä asia valmiiksi ja lennelkää taas sitten vasta.
***
Ei siinä, etteikö kiristämisen varaa ainakin jossain ole. Jos tässä on mitään ymmärtänyt, paras lentokone on sellainen lentokone joka ei suinkaan seiso kentällä vaan rouskuttaa hintaansa pois ilmassa ihmisiä tai roinaa kuljettaen.

Silläpä otti korvaan Finnairin suunnitelmat hoitaa osa lennoista lakon aikana muiden yhtiöiden koneilla.
Metkastipa on muualla tyhjää aikatauluissa, jos vielä on mahdollistaa revetä muiden vuoroja ajamaan.
***
Lähimatkailusta opimme sen, että Turkuhalli on nyt nimeltänsä HK-halli.
Lyhenteitä voi jokainen miettiä tykönään. Tämä Iglesias kun tulee taas laulamaan, niin moinen voi tietty olla vaikka Hirveetä Kailotusta- halli.  Seksimessujen aikaan se on tietty Heppien Karonkka – halli ja toivoa sopii että loppukauden ajan Hyvää Kiekkoa- halli.

Lihajalostepuljultahan HK-kirjaimet ovat tulleet. Turussa tietty  olisi ollut omiakin alan firmoja, Reino Jokisen lihaliikkeet ja muut.  
Vaikka ne nyt tietty ovat jo ennestään hallista tuttuja.
***
Luulisi toisaalta, että maaleja tehdään lätkäliigassa joka tapauksessa melkoisesti. Viimeksi matsia kuunnellessani selostaja totesi heti kärkeen, että maalivahdit ovat jo päissään.
***
Maalimiehistä tunnetuimpia on eräs Michelangelo, joka kulutti aikanaan seitsemän vuotta yhden kappelin katon maalaamiseen.

Hän kuuluikin tietty ammattiliittoon.
***
Heip.

aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi
Jaa artikkeli: