Skip to main content

Tiktok jyrää pänttäämisen

Äidinkielenopettaja Pauliina Kallio (vas.), 9.-luokkalainen Helmi Lindstedt ja erityisopettaja Martta Vuoristo puhuvat kirjojen ja lukemisen puolesta.

Suomalaisnuorten osaaminen jatkaa laskuaan. Joulukuun alussa julkaistujen Pisa-tulosten mukaan matematiikan osaaminen on heikolla tasolla yhä useammalla suomalaisnuorella. Lukutaidon ja luonnontieteiden tuloksetkin ovat aiempaa vaatimattomammat.

Perniön yhteiskoulun opettajat osasivat odottaa tuloksia.

– Eivät opettajat ole yllättyneitä siitä, että Pisa-tulokset ovat mitä ovat. Opettajat ovat nähneet oppimisen tason, yhteiskoulun vt. rehtori Juha Vuoristo toteaa.

Hän on opettanut viime vuonna yhteiskoululla matematiikkaa.

Juha Vuoristo ja erityisopettaja Martta Vuoristo nostavat tikun nokkaan älylaitteet ja Tiktok-kulttuurin.

– Lasten ja nuorten pitkäjänteisyys on vähentynyt todella paljon viimeisen 5–10 vuoden aikana. Syytän aika paljon kännykkä- ja Tiktok-kulttuuria, joissa asiat tapahtuvat äkkiä ja dopamiiniryöpyn saa nopeasti. Enää ei ole entisenlaista treenaamisen kulttuuria. Matematiikkakin vaatisi pitkäjänteistä työtä ja harjoittelua, Juha Vuoristo sanoo.

Samoilla linjoilla on myös yhteiskoulun 9.-luokkalainen Helmi Lindstedt.

Yhteiskoulun äidinkielenopetteja Pauliina Kallion mukaan lasten ja nuorten oppimista haittaavat myös yleisen vaatimustason lasku ja liian vähäiset resurssit siellä, missä niitä tarvitaan.

Lue koko juttu torstaina 14.12. ilmestyneestä Perniönseudun Lehdestä.

Jaa artikkeli: