Perniön taksiasemalla seurataan mielenkiinnolla sitä, mihin suuntaan taksiala kehittyy.
Perniössä keltakupuiset autot päivystänevät vastakin, vaikka alan sääntelyä purettaisiin, uskoo yrittäjä Joonas Särkinen.
–Meillä on nyt juuri sellainen määrä yrittäjiä, että jokainen tulee toimeen ja jokainen haluaa palvella tätä omaa aluettaan. Ei ole ollut sellaista puhetta, että lähdettäisiin isoon kaupunkiin isoja rahoja tekemään, Särkinen letkauttaa.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi viime viikolla mietinnön liikennekaaresta, jonka osana myös taksiliikenteen sääntelyä aiotaan vähentää.
–Asemapaikkavelvoitteen ja päivystysvelvoitteen poistaminen ovat iso asia. Ne ovat tosi kovia ratkaisuja, Särkinen toteaa.
–Perniössä se ei välttämättä näy, mutta pienemmissä kylissä tilanteesta voi tulla hankala. Kaupunkien näkökulmasta uudistusta on valmisteltu.
Hän toteaa, että tähänastinen sääntely, joka on ohjannut myös hinnoittelua, on osaltaan turvannut matkustajan eli maksajan asemaa.
–Kaupungeissa voi tulla sitä villiä hinnoittelua, mutta siihen ei maaseudulla voi mennä. Jos kerran pyytää ylihintaa jollain reitillä, niin toista kertaa ei sitä väliä tarvitse ajaa. Nyt sen tietää, että Perniöstä Saloon maksaa neljänviiden-viidenkymmenen euron välillä ja se riittää. Jos taas joku sitä ajaa viiteentoista euroon, jää joko jotain maksamatta tai sitten väli ajetaan tappiolla, Särkinen sanoo.
Yrittäjä toteaa, että tähänastinen sääntely on osaltaan pitänyt taksiliikenteen laadun tasaisena; pohjille tarvitaan muun muassa taksiyrittäjäkurssi, taksinkuljettajan ajolupa ja Ely-keskuksen myöntämä taksilupa, jos kaupunkikohtaisessa kiintiössä on siihen varaa.
–Jos kaiken suorittaa, siinä on paljon työtä. Se jo kertoo, että on motivaatiota alalle.
Yhteiskunta työllistää yrittäjiä osaltaan Kelan ostamien ajojen ja kaupungin vammaispalvelulain nojalla ostamien kyytien myötä.
Vammaispalvelulain mukaisia ajoja on kaikista Särkisen ajoista noin 40 prosenttia. Koko juttu painetussa lehdessä