
Länsiradan toisessa vaiheessa rata tulisi kulkemaan myös uutta linjaa Salonssa. Kuvituskuvassa juna nykyisellä rantaradalla Perniössä.
Salon kaupunginvaltuusto on hyväksynyt länsiradan osakassopimuksen. Valtuusto äänesti asiasta kokouksessaan maanantaina 15. joulukuuta. Sopimus hyväksyttiin äänin 32-19.
Valtuusto käsitteli länsirataa koskevia kysymyksiä pitkään. Valtuutetut pitivät ennen osakassopimuksesta äänestämistä 30 puheenvuoroa länsiradan puolesta ja vastaan. Eteläisen Salon valtuutetuista äänessä olivat Raili Hilakari (kok.), Kimmo Lehto (sd.), Juhani Karhumäki (vihr.), Maija Kymäläinen (kesk.), Ulla Huittinen (kesk.) ja Stina Siikonen (kok.). Itse äänestys käytiin vasta yli kolme tuntia kokouksen alkamisen jälkeen.
Valtuusto käsitteli myös ennen osakassopimuksesta päättämistä kansanäänestyksen järjestämistä länsirataa koskevasta kysymyksestä, minkä valtuusto myös hylkäsi äänin 32-19. Kansanäänestysesitys lähti liikkeelle noin 2000 allekirjoitusta keränneestä kuntalaisaloitteesta.
Sitoutumattomana vihreiden listalta valtuustoon valittu kiskolainen Jerina Wallius katsottiin jääviksi äänestämään molemmista asiasta, sillä rata tulisi toisessa vaiheessa kulkemaan hänen omistamansa kiinteistön kautta. Walliuksen lisäksi Osmo Friberg (ps.), Annika Viitanen-Friberg (kok.) ja Janne Väistö (kok.), Timo Lähteenmäki (vas.) sekä Asko Määttänen (kesk.) jääväsivät itsensä tai heidät katsottiin jääviksi päättämään länsiradan osakassopimuksesta sekä kansanäänestysehdotuksesta.
Myös Salon kaupunginhallitus kannatti viime viikon maanantaina pidetyssä kokouksessaan länsiradan osakassopimuksen hyväksymistä lukemin 9-3. Perniönseudun Lehden tekemän kyselyn perusteella eteläisen Salon kymmenestä kaupunginvaltuutetusta puolet oli ratahankkeen puolella ja puolet sitä vastaan. Äänet jakautuivat samalla tavalla myös varsinaisessa äänestyksessä.
Valtuuston päätöksenteko asiassa keräsi paljon huomiota. Kokouksen livestriimiä seurasi parhaimmillaan jopa yli tuhat katsojaa ja päätöksenteko sai medioissa valtakunnallista huomiota. Lisäksi Salon Seudun Sanomat ja Yle kertoivat, että kaupungintalon ulkopuolella järjestettiin aihetta koskeva mielenosoitus kokouksen alla.
Viime viikolla Kirkkonummen valtuusto hylkäsi länsiradan osakassopimuksen äänin 36-15. Kirkkonummen kustannusosuus hankkeen ensimmäisessä vaiheessa olisi 15 miljoonaa euroa, kun taas Salon osuus olisi 27 miljoonaa. Toinen vaihe kustantaisi taas Salolle 25 miljoonaa euroa.
Maanantaina taas Lohja hyväksyi sopimuksen äänin 32-19. Lohjan osuus ensimmäisessä vaiheessa on 30 miljoonaa euroa.







