Aivan aluksi haluaisin kiittää kylällä olevia nuoria heidän liikennekäyttäytymisen kohennuksesta. Viime aikoina ei ole mitään suurempia erikoisuuksia liikenteessä näkynyt. Silti pistää usein mietityttämään, että kuinka helposti ”isoilla vehkeillä” annetaan lupa ajaa liikenteessä. Ja niiden kuljettajien iät…
Ensiksi tulee mieleen yhä enenevissä määrin liikennekuvaan tulleet niin kutsutut mopoautot. Eiväthän ne nyt aivan normaali henkilöauton kokoluokkaa ole, mutta kaukana ei pienemmistä kaupparasseista olla. Silti mopoautolla ajamiseen ei vaadita enempää, kuin teoriakokeen suorittaminen katsastusasemalla. Tämän jälkeen ei muuta, kuin ”auto” alle ja korttelirallia ajamaan.
Seuraava on suora lainaus ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta:” Mopotutkinto sisältää vain teoriakokeen. Tutkintoon pääsemiseen ei liity pakollista opetusta, mutta mopokurssin käyminen on kuitenkin suositeltavaa.” Sinänsä tässä ajatuksessa ei ole mitään mätää. Pienillä paikkakunnilla kun etäisyydet kouluihin ja harrastuspaikoille voivat venyä pitkiksi, jolloin omavarainen liikkuminen nuorelle on hyväksi (ja julkisenliikenteen vähyyden takia jopa oleellinen). Heppoiselta se silti tuntuu, että liikenteeseen pääsee ilman mitään kokemusta moottoriajoneuvolla, joka väärinkäytettynä voi olla suureksi vaaraksi jalankulkijoille. Mopoautot painoltaan ja kooltaan ovat kumminkin moninkertaiset verrattuna perinteisiin kaksipyöräisiin mopoluokan ajoneuvoihin.
Traktorilla ajaminen onkin jo astetta isompi kummastelun aihe. Viimeaikoina onneksi ei muutaman vuoden takaisia traktoriralleja onneksi ole näkynyt. Mutta miksi niillä saa ajaa niinkin helposti laillisesti? Kysyn vaan…
Parhaimmillaan kylillä näkyi isoja työkäyttöön tarkoitettuja traktoreita huvikäytössä. Mutta todettava on, että kyllä myös sattui ja tapahtui. Joskus isojen traktorien perään oli ”jäänyt” parhaimmassa tapauksessa lumenauraamiseen tarkoitettua perälevy, jolloin tämän yhdistelmän pituudesta olisi riittänyt jo pienen pikkubussilliseenkin. Mitään laitonta tässä ei kuitenkaan ole.
Muuta kortin saamiseksi ei tarvita, kuin lääkärintodistus, passikuvat ja reilun viikkorahan verran rahaa. Parissa viikossa kirjaopeilla voikin sitten jo monen tonnin painoisella välineellä sitten liikkua. Tässä kohtaa pitäisi kyllä jo kellojen soida jossakin tuolla ”korkeammalla pallilla”.
Kysynkin vaan, että miksi ei järjestetä näiden korttien saamisen yhteyteen ajotunteja, jotta edes jollakin tapaa voitaisiin taata turvallisempia kuskeja liikenteeseen. Olisihan siinäkin eräällä tapaa vanha sanonta paikallaan, että se olisi kuin pistäisi rahaa pankkiin. Tapaturmien määrä todennäköisesti pienentyisi. Ja iltakävelylle viikonloppuisin voisi huoletta sen suuremmitta mennä.
Kävelijä kyliltä