Länsiradan kohtalo on yksi Salon kuntavaalien polttavia teemoja. Paljonhan se maksaa, mutta kuinka paljon, hämärtyy helposti keskustelussa. Haluan helpottaa keskustelua asettamalla Länsiradan arvioidut kustannukset perspektiiviin muiden suurten kaavailtujen liikennehankkeiden kanssa.
Länsiradan kustannukseksi on arvioitu noin 3 miljardia euroa. Mielipiteeni on, että sillä rahalla saisi aikaan paljon muutakin hyvää, ja vielä paljon hyödyllisempiä asioita. Jos katsotaan asiaa pelkästään liikennehankkeiden perspektiivistä, on Länsirata -hanketta verrattava muihin suomalaisessa yhteiskuntakeskustelussa välähtäneisiin liikennehankkeisiin.
Tunnin Junan kustannus olisi siis 3 miljardia euroa. Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli puolestaan maksaisi arvioiden mukaan noin 15 miljardia euroa. Kun Turun ja Tukholman välisen tunnelin kustannukseksi on arvioitu 10-20 miljardia euroa, niin täytyy mielestäni olettaa, että hinta on lähempänä tuota 20 miljardia kuin 10 miljardia, koska välimatkaakin Turusta Tukholmaan on huomattavasti enemmän kuin Helsingistä Tallinnaan.
Mitä näillä hankkeilla saavutettaisiin? Sekä Tallinnaan että Tukholmaan rakennettavat tunnelit parantaisivat huomattavasti Suomen huoltovarmuutta ja kulkuyhteyksiä läntiseen Eurooppaan. Kumman tahansa hankkeen toteuttamisen jälkeen Suomi ei olisi enää ikään kuin saari, joka on meriliikenteen toimivuuden varassa. Länsiradastakin on puhuttu, että se parantaisi Suomen huoltovarmuutta. Itselleni ei aivan aukea, mitä tällä tarkoitetaan, ja miten hanke (muka) parantaisi huoltovarmuutta. Kahden muun esitelle tuomani liikennehankkeen osalta vaikutus huoltovarmuuteen puolestaan on hyvin selkeä. Ne myöskin alentaisivat Suomen talouteen kohdistuvia logistiikkakustannuksia, niin teollisuudelle kuin kuluttajillekin.
Edellä mainituin perustein, kehittämispanokset kannattaisi Suomessa mielestäni laittaa Tunnin Junan sijaan joko Tallinnaan tai Tukholmaan Suomesta johtavan tunnelin rakentamiseen, ja jättää Länsirata -hanke toteuttamatta, sillä hankkeen kustannuksilla maksaisi jompaa kumpaa tunnelia jo pitkän matkaan eteenpäin.
Kimmo Kurppa
alue- ja kuntavaaliehdokas, kd.