
Tullintie Mathildedalissa on yksi eteläisen Salon teistä, johon nopeusmittareita on asetettu elyn toimesta.
Nopeusmittauksissa esiintyvät säännölliset ylinopeudet voivat johtaa tulevaisuudessa uusiin liikennejärjestelyihin tai poliisin nopeusvalvontaan myös eteläisessä Salossa.
Kesän aikana teiden varsiin ovat ilmestyneet Varsinais-Suomen ely-keskuksen ajonopeutta taajama-alueella mittaavat näytöt.
Suunniteltuja mittauspaikkoja löytyy eteläisestä Salosta muun muassa Kiskosta Perniöön saavuttaessa, Teijontien varrelta sekä Salontieltä Perniön museon kohdalta.
Varsinais-Suomen ely-keskus tiedotti kesä-heinäkuun vaihteessa, että sen tekemissä nopeusvalvonnoissa esiintyy säännöllisesti ylinopeutta. Vuoden 2023 mittauksissa eteläisen Salon kaikissa neljässä kohteessa ajettiin keskimäärin ylinopeutta Teijon kyläkaupan kohdalla olevaa mittaria lukuun ottamatta.
Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo, että tänä vuonna jo kerätyt tulokset vaikuttavat hyvin samanlaisilta aiempiin verrattuna.
Vuoden 2023 nopeusmittauksissa esimerkiksi Salontiellä Perniössä mitattiin kuskeilla keskimäärin 47 kilometrin tuntinopeus 40 alueella ja jopa 15 prosenttia kuskeista ajoi yli 57 kilometrin tuntinopeutta.
Taulu mittasi yhteensä miltei 1600 autoilijan nopeuden.
–Törmäysnopeuden muutos neljästäkymmenestä viiteenkymmeneenseitsemään nostaa jalankulkijan kuoleman todennäköisyyden 15 prosentista 70 prosenttiin, Klang toteaa.
Klang muistuttaa, että taajama-alueella syntyvät vaaratilanteet johtuvat lähes aina ylinopeudesta joko nopeusrajoitukseen tai kuskin omiin reagointikykyihin nähden.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella elyllä on yhteensä 91 nopeusnäyttöä. Yhteensä mittauksia tehtiin viime vuonna yli kaksi miljoonaa. Eteläisen Salon alueelle on suunniteltu asetettavan tämän vuoden keräyskautena viisi elyn nopeusnäyttöä.
Mittauksissa kerättyjä tuloksia käytetään Klangin mukaan muun muassa tulevien liikennejärjestelyjen, kuten hidasteiden, suunnittelussa mittauspaikkojen ympäristössä.
Tietoja jaetaan myös poliisille, joka voi Klangin arveluiden mukaan lisätä säännöllisiä ylinopeuspaikkoja osaksi kamera-autonsa aikatauluja.
Ennen kaikkea kyse on kuitenkin Klangin mukaan asenteista. Hän kokee, että mittareilla on kuljettajille havahduttava vaikutus. Siitä hänellä tosin ei ole tilastollista tietoa, vaikuttaako nopeusnäytön kohtaaminen liikennekäyttäytymiseen pidemmällä aikavälillä, mutta kokee näyttöjen hymy- ja surunaamoilla olevan psyykkistä vaikutusta.
–Ja ehkä siinä on sosiaalinen painekin, että mitäs ne takana tulijatkin siellä ajattelevat, hän lisää.







