Tervepä terve. Toimituksen itäsviitin viikkoloikoilut suoritetaan tässä seuraavaksi.
***
Tätä luettaessa toimituksen itäsiivestä todella on matkattu itään: Uutismedian liiton lehtipäivät pidetään tänä vuonna Helsingissä.
Uusia maisemia ei ole tiedossa, mutta vertaistukea senkin edestä.
Noin muuten matkanteko tällä kerralla on jopa juhlavaa, jos iänikuiseen autolla köröttelyyn ja ajamisen vaivaan vertaa: junalla suit sait Makkaratalon kulmalle, siitä muutama pysäkinväli metrolla tai ratikalla, kumpi ensin kohdalle sattuu. Vaivattomampaa ei voi olla. Kun asiaa hetken mietti, huomasi, että etelän isompien kaupunkien väliä sahatessa kaukana ei ole se, että pääsee katkeamattomasti kaupungista ja huoneistosta toiseen käymättä oikeastaan ollenkaan ulkoilmassa kulkuneuvojen välissä.
Sitten ei puutu kuin että raiteille pääsisi muualtakin kuin isoimmista taajamista. Tunnin junasta ei luontoihminen voi innostua, mutta kielellä leikkijää kiehtoo ajatus siitä, että erään entisen kunnan alueelle saattaa sen myötä syntyä rautatieliikennepaikka Kiskossa.
Noin muuten paikallislehtiväki saapuu paikalle sellaisilta tanhuvilta, joissa julkista liikennettä monestikaan ei ole. Tässä mielessä Salon reunatkin Paikku-vuoroineen ovat sitä urbaanimpaa maaseutua.
Arkinen työ vakioriesoineen ja ilonaiheineen ei kauheasti muuten poikkea, olipa tehtävänä lehti Perniössä, Lapualla, Enossa, Urjalassa tai missä ikinä. Kokemus aiemmilta vuosilta on se, että asiat puhutaan kollegoiden kanssa illan mittaan raiteilleen, kulki levikkialueella juna tai ei.
***
Noin muutenhan media-ala tietysti muuttuu ja väkeä vähennellään. Nykyäänhän tosin yt-neuvotteluista puhutaan muutosneuvotteluina. Tiedotteissa asia muotoillaan niin, että tämä on itse asiassa hyvästä.
Ei kenellekään saa toivoa työttömyyttä, mutta muutos voi olla hyvästä, esimerkiksi siirrot toisiin tehtäviin. Mieleen tulee aika monta viihdeohjelmaa, jotka paranevat sillä, että niistä poistetaan juontajat.
***
Toisaallahan töitä riittää entistä paremmin tai taas. Liikenteeseen ja siirtymiseen liittyy tämäkin. Taannoin otti nimittäin silmään tekniikan alan lehdestä otsikko, jonka mukaan jokin uusi Mersun malli työllistää Uudessakaupungissa peräti 200 henkeä.
Kappas vaan. Meilläkin on ollut pari vanhempaa Mersua, mutta niiden avulla irtosi vakituinen työpaikka vain viidelle tai kuudelle ihmiselle. Korjaajille nimittäin. Joku saattoi tietysti nauraa itsensä sairaslomallekin.
***
Itäliikenteeseen liittyy sekin tieto, että suomalaista siipikarjalihaa aletaan myydä Kiinaan. Jotain länsimaista ja huolestuttavaa on tietysti siinäkin. Tavan muuttolintu lentää menopaluun etelään omin siivin. Broileri lentää itään alumiinisiivin.
***
Heip.
aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi