Skip to main content

Verkossa palvelun on oltava helppo

Salon Osuuspankki kertoi eilisaamuna uutisia, joita haja-asutusalueella on jo ehkä ehditty odottaa.

Pankki pistää kiinni neljä pientä konttoriaan sekä yhden vähän isomman Halikossa.
Lakkautettavien listalla ovat myös eteläisen Salon kaksi pienintä toimipistettä, Teijo ja Särkisalo.

Muutos koskee kipeästi niihin , jotka palveluja ovat  käyttäneet.  Eilisaamuisten laskelmien mukaan lakkautettujen konttorien asiakkaista muutama sata on niitä, jotka ovat käyttäneet konttorin palveluja säännöllisesti.   Kiukkuistakin palautetta tulee varmasti.  Suuntaus on sama kuin julkisten palvelujen puolella on jo isommissakin taajamissa totuttu.  Ristiriitaiselta se tuntuu esimerkiksi Teijolla, missä alueen asukaslukua ja palvelurakennetta muuten on pyritty kaiken aikaa kohentamaan.

Toisaalta päätöstä ymmärtää:  viisi tai kuusi päivää tyhjillään seisovat pankkikonttorit ovat periaatteessa lähes turhia neliöitä, joista pyritään eroon jopa kuntapuolella, miksei siis taatusti tulosta tekemään pyrkivässä pankissa.

Toimitusjohtaja Jukka Hulkkonen korosti, että tuttuus ja paikallisuus ovat pankilta odotettuja asioita. Tuttu virkailija hoitaa asiakkaansa asioita edelleen, vaikkei enää lähimmässä konttorissa istukaan – eikä  hoida myöskään asiakkaan päivittäisiä raha-asioita, joiden hoitamista verkossa pyritään aina vain lisäämään.

Periaatteessa kehitys on hyvä, silloin pankki on aina yhtä lähellä kuin lähin verkkoon kytketty tietokone.  Käytäntö vain on toista.  Nyt ilman lähipankkiaan jäävissä on monta muutakin ryhmää kuin ikäihmiset, joille verkkopankin käyttö on ajatuksena etäinen ja vaikea.  Jotkut eivät haluakaan siirtyä verkkopankin asiakkaiksi. Niille, jotka muutokselle olisivat myönteisiä, pitäisi uuteen aikaan siirtyminen tehdä mahdollisimman helpoksi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi edelleen lisää koulutusta ja verkkopalveluiden niin helppoa käytettävyyttä kuin mahdollista.   

Markkinoille ovat tulleet jo esimerkiksi senioripuhelimet, isonäppäimiset laitteet joilla voi vain soittaa. Vastaavanlainen  sovellus myös  verkkopalveluista olisi paikallaan.  Tämä ei koske vain pankkeja vaan myös julkispalveluja.  Käyttäjiä voisi olla joka ikäryhmässä ja pitkän linjankin verkkopankin käyttäjissä. 

Jos pankeista puhutaan, monelle riittää  kun saa verkkopankissa laskunsa maksettua ja saldonsa tarkistettua.

Jaa artikkeli: