Skip to main content

Torsti Luntama palasi Checker-muistoihin

Torsti ja Raili Luntama tutustuivat Checker-autoon kunnolla vasta äskettäin.

 Torsti Luntamalla on mustavalkoinen valokuva, jossa vienosti hymyilevä neitokainen poseeraa kesämekossaan kookkaan henkilöauton puskurilla. Toisessa valokuvassa Luntama pitää paksussa talviturkissaan saman ajoneuvon takaovea auki mustiin vaatteisiin pukeutuneille kyytiläisille.
Yhdistävä tekijä näissä taltioinneissa on Checker-niminen auto, jolla Torsti Luntama hoiti Perniön seudulla taksikuljetuksia Helsingin olympiakisahuumassa 1951-1952.
Ja yhdistävää on sekin, että hän on ollut kesäkuvassa keikistelevän naisen eli Raili Luntaman kanssa naimisissa jo 59 vuotta.
Checkerinsä kanssa ei sen sijaan Torsti Luntama päässyt koskaan samalle aaltopituudelle. Taksimiehen painajainen käynnistyi oikeastaan jo Helsingistä, mistä Luntama oli noutamassa Amerikasta laivattua työkaluaan Autokomppanian varastohallista Mechelinkadulta.
Pettymys oli karmea. Autosta näki heti, että se oli kärsinyt tuntuvia tärskyjä kansirahtina pitkän merimatkansa aikana Atlantin tyrskyissä.
– Minulle varattu yksilö oli päällisin puolin rempallaan ja sen moottori alkoi kilkuttaa jo muutaman sadan metrin päässä noutopaikasta, muistelee 88-vuotiaaksi ehtinyt Torsti Luntama.
– Jouduinkin palaamaan takaisin toimistolle ja toteamaan siellä, ettei autolla pääse edes kotiin. Sain tilalle ehjän moottorin, mutta korin vaurioille ei voitu tehdä enää mitään. 

Suomessa havaittiin Helsingin olympiakisojen alla, ettei maamme taksikalusto ollut tapahtuman arvoisella tasolla. Niinpä Yhdysvalloista päätettiin ostaa 500 kappaletta liikenteestä poistettuja Checker A2-autoja.
Suomeen ehtoopuolella olevia autoja kuljetettiin pienellä rahtilaivalla huonosti kiinnitettyinä. Väitettiin jopa, että Hollannissa niitä pinottiin välilastauksen aikana päällekkäin romuraudan luulossa.
Torsti Luntaman Checkeristä saatiin kahdeksan hengen taksivaunu, kun ohjaamoon saatiin Särkisalon Linjan puretusta bussista kaksipaikkainen penkki. Talvisin se oli kylmä, eikä kovin kaksinen etenemään lumessa liian kevyen peränsä takia.
Luntaman mukaan tästä Amerikan ihmeestä tulikin hänelle rahareikä. Korjaus- ja huoltokustannukset nousivat niin suuriksi, ettei hän tienannut sillä omien laskelmiensa mukaan lanttiakaan.
– Mutta sähköpuoli siinä oli hyvä. Checker lähti aina käyntiin. Startti toimi.

Lue koko juttu painetusta lehdestä!

Jaa artikkeli: