Teijon yksi maamerkki voi lähivuosina vaihtua toiseen. Sinikylkinen nosturi on uurastanut telakalla vuodesta 1960 lähtien, mutta sen käyttövuodet alkavat olla täynnä.
–Nosturi on tulevaisuudessa seuraava iso satsaus. Puhutaan miljoonainvestoinnista, toteaa Western Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Pekka Niinistö.
Telakalla on parhaillaan erinomainen työtilanne: talven aikana huoltoon tulee Suomen Lauttaliikenteen neljä lautta-alusta ja iso työllistäjä on Merivoimat. Teijolla peruskorjattavista ohjusveneistä ensimmäinen luovutettiin puolustusvoimille viime viikolla. Urakkaan kuuluu neljä alusta: nyt työn alla on toinen ja kolmas odottaa vuoroaan. Lisäksi työtä teettää Valas-luokan kuljetusalus Vänö.
Työtä riittää, työvoiman saamisen kanssa on nihkeämpää. Lähimpien viiden vuoden aikana uusia työntekijöitä tarvitaan kymmenkunta ja tekninen johtaja Pasi Määttä toteaa pidemmällä aikavälillä työntekijöitä tarvittavan jopa parikymmentä.
–Laivankorjaajista on tarvis, Määttä veistelee.
Mainittua tutkintoa ei ole olemassakaan; heitto viittaa siihen, että hakusessa on moneen tehtävään taipuvia metallin ammattilaisia.
–Työhän meillä on hyvin vaihtelevaa, Niinistö muistuttaa.
–Metalliala vaan ei ole kovin mediaseksikästä tällä hetkellä. Hakeutuuko metalliopintoihin kaikkein motivoitunein aines, toimitusjohtaja puntaroi.
–Takavuosina teknikko- ja metallikoulutus ajettiin aika vähiin, Määttä harmittelee.
Syynä työvoiman lisätarpeeseen ei ole yksin työn määrä vaan myös nykyisten tekijöiden eläköityminen. Pekka Niinistö pitää telakan vinkkelistä tärkeänä myös koulun jatkoa.
–Mielellämme palkkaisimme paikallisia ihmisiä, mutta jos ei täällä koulua ole, ei tänne kukaan nuori ihminen muuta, hän painottaa.