Skip to main content

Teijolta ja Mathildedalista ärähdettiin tienpitäjälle

Teijolta Saloon ja taas takaisin kulkee niin henkilöautoja kuin busseja ja tavarakuljetuksiakin.
Arkistokuva.

Salosta Teijolle johtavan Merikulmantien ja toisaalta Teijolta Mathildedaliin tuovan Teijontien talvikunnossapito puhuttaa, eikä ensimmäistä kertaa.
Teijon alueen kyläyhdistys on lähestynyt Varsinais-Suomen Ely-keskusta saadakseen parannuksia tienpitoon.
–Aloite lähti Mathildedalin suunnan yrittäjiltä. Sieltä on oltu Elyyn yhteydessä aiemminkin eri tavoin ja nyt vielä kyläyhdistys kirjelmöi tienpitäjälle, kertaa puheenjohtaja Marja-Sisko Ranta.

Yrittäjien ääni kuuluu kirjeessä edelleen ja tilannetta on haluttu tuoda julki esimerkkien kautta.
–Se ei vielä riitä, jos sanotaan, että tulkaa laittamaan tie kuntoon. Pitää olla myös  konkretiaa, Ranta toteaa.
Äärimmillään on käynyt niin, että joku ei uskalla lähteä kylältä töihinsä tien kehnon kunnon vuoksi tai esimerkiksi Mathildedalista Saloon on ajettava Perniön kautta.
Kesäsesonki on kylissä erityisen vilkasta aikaa, mutta turismi tuo teille liikennettä myös talvisin. Lisäksi iso osa kylien asukkaista käy töissä alueen ulkopuolella ja toisaalta myös esimerkiksi Teijon teollisuusyrityksiin myös tullaan töihin toisaalta.

Aluevastaava Petri Suomi Ely-keskuksesta toteaa, että kirje on kuultu, siitä kiitetty ja viesti viety eteenpäin pääurakoitsijalle.
Suomi muistuttaa, että kaiken pohjana ovat hoitoluokat. Esimerkiksi Merikulmantie on luokkaa 1C ja Skoilaan johtava osuus luokkaa II. 1C-luokan tie saa olla polanteinen ja välillä liukaskin, mutta ei urainen. Suolaakin voi käyttää ja toimenpideaika lumenpoistoon ja liukkaudentorjuntaan on muutama tunti. Luokkaa alempana muun muassa vasteaika pitenee ja normaalitilanteissa tiellä on riittävä kitka ja tasaisuus maltilliseen liikennöintiin.
–Pitää muistaa, että moottoritiellä on se paras hoito ja sekin voi olla välistä liukas, Suomi tähdentää.
Hän lupaa tienpitäjän tekevän parhaansa ja uumoilee täksikin talveksi asiasta vilkasta keskustelua.

Jaa artikkeli: