Ammattimies on ammattimies. Carl-Johan Blomqvist peruuttaa kuorma-auton perävaunun eteen ja auton vetokita osuu vaunun aisaan kerralla millilleen.
Eikä mukana varmasti ole elektronisia avustimia, kun vetoauton vuosimalli on 1967 ja vaunun 1963.
Näyte osaamisesta nähtiin Liedossa Powder-Trans Oy:n pihalla, mutta miehellä ja kalustolla on vankat yhteytensä eteläiseen Saloon ja seudulle laajemminkin.
Perävaunu on paikallinen harvinaisuus: sen on valmistanut Teijon tehtaat irtosementin kuljetusta varten. Blomqvist sai Museovirastolta entisöintiavustusta ja avustuspäätöksen mukaan vastaavanlaisia vaunuja on valmistunut vain viisi.
Sattumalla on osuutta asiaan: Blomqvistin piti alkujaan entisöidä vain alussa mainittu Scania-Vabis ”bulkkiautoksi”, olemassa kun olivat sekä auto että säiliöt.
Sitten tie Blomqvist sai vihiä perävaunusta, jossa myös olisi säiliöt. Vaunu löytyi paraislaisesta metsästä, mutta yksi säiliö oli hukassa. Jälleen toimi puskaradio ja lopulta kaivattu säiliö löytyi Nauvosta eikä mies malttanut jättää hanketta sikseen. Blomqvist tuumaa, että perävaunun paikallisuus painoi osaltaan.
–Siinä tuli se olo, että tämä on hoidettava. Pelkän auton tekeminen olisi kyllä ollut helpompaa, hän myöntää.
Ja nyt tulee yksi paikalliskytkös lisää: perävaunu on hankittu uutena sementin ajoon Virkkalaan Lohjan Kalkkitehtaalle. Sementtitehtaan takana taas oli Förbyn kaivosyhtiön perustanut Karl Forsström.
Virkkalasta vaunu päätyi vuonna 1970 Paraisille.
Kemiöläissyntyinen Carl-Johan Blomqvist on itsekin kuljettanut Förbyn tehtaan tuotteita aikoinaan.
Carl-Johan Blomqvist tuo sekä Scania-Vabiksen että Teijon tehtaiden perävaunun Saloon ensi viikon keskiviikkona. Salon torilla kokoontuvat tuolloin erilaiset harrasteajoneuvot. Blomqvist toivottaa tervetulleeksi jutuille. Autovanhuksia pääsee ihailemaan 6.7. klo 17-21.
Lue koko juttu kuvineen 30.6. painetusta ja digilehdestä!