Skip to main content

Suomalaisten yritysten suosiminen olisi tärkeää, kun kasvu alkaa

Nina ja Petri Sirén sanovat, että kevään tapahtumien perumienn tuo ison loven vuoden suklaamyyntiin.Koronavirus uhkaa syödä majoitus- ja ravintola-alan yritysten vuoden tuloksesta ison osan ja yritysten kaatumisiakin on ennakoitu. Ilmeet ovat vakavat myös monessa yrityksessä Mathildedalissa: esimerkiksi Petri´s Chocolate Roomin kevät näyttää monessakin mielessä tuskaiselta.
Majoituspuolen varaukset peruttiin lähes yhdessä yössä.
– Ensimmäiset varaukset olivat ensi viikolle ja arkipäiviäkin oli varattu, kertaa Nina Sirén.

Taloudellisesti vielå isompi asia on kevään tapahtumien peruminen. Petri Sirén nostaa esille Helsingistä Teurastamon pääsiäismarkkinat ja Kaapelitehtaan Jäätelö-ja suklaakarnevaalit, jotka on peruttu.

Toiselta puolelta on löytynyt uusia kaupankäynnin ja yhteistyön väyliä. Esimerkiksi verkkokaupan valikoimiin lisättiin pikatahdilla pääsiäissuklaat. Samoin yhteistyö aloitettiin Teijo Cateringin kanssa; pitopalvelu ja suklaayritys markkinoivat tuotteitaan yhteispaketteina.

Petri Siréniä huolettaa tulevaisuus pidemmällä aikavälillä ja laajemmin. Hän uumoilee, että jos esimerkiksi kahvila-alan yrityksiä kaatuu, tilalle rynnivät ulkomaiset ketjut.
–Tuovathan ne työpaikkoja, mutta lieneekö niissä edes nettomaksajia. Olisi ihan olennaista, että osataan suosia kotimaisia yrityksiä. Sillä saadaan kasvu kanavoitua suoraan Suomeen, kun sen aika on.
Oma kysymyksensä on, koska poikkeustila rauetetaan ja miten kasvu käynnistyy.
–Tulee lomautuksia ja irtisanomisia ja voi olla, että monella ovat rahat aika vähissä kesällä, Nina Sirén muistuttaa.
–Alueen matkailuyrityksissä on paha, jos kaikki perheestä ovat mukana toiminnassa ja nyt samassa veneessä, hän puntaroi.

Koko juttu 26.3.lehdessä!

Korjaus:  26.3. printtilehdessä väitettiin virheellisesti, että Teijo Catering toimii Teijolla.  Yrityksen toimipiste on nykyään Salossa.

Jaa artikkeli: