–Nyt saavat urakoitsijat näyttää mihin pystyvät ja samalla potkitaan lamaa persuuksiin, sanoo Erkki Mäkelä Ratahallintokeskuksesta.
Kyllä urakoitsijat näyttävätkin. Rantaradan varteen Lemun- ja Torkkilan soille ajetaan hiekka ja mursketta rantaradan seisokkiviikkoa varten. Liikenne on melkoista kaikilla pikkuteillä, mistä Lemun suuntaan pääsee.
–Yritetään tehdä kaikki valmiiksi, mitä etukäteen voidaan tehdä, jatkaa Mäkelä.
–Seisokkiviikoksi jää silti tarpeeksi tehtävää.
Viikon aikana korjataan rakenteita olemassa olevan radan alta. Samalla valmistellaan radan siirtoa kokonaan uuteen paikkaan. Nyt rata jää sijoilleen, mutta se rakennetaan vuoden parin sisällä nykyisen viereen, siihen missä ehti reilut sata vuotta olla.
Soiden ylitykset on rakennettu rantaradan suurremontissa paaluhattutekniikalla, mikä ei toimi.
–Sinne vaan syntyy onkaloita, joihin maat hupsahtavat.
Kun normaalisti rataa kunnostetaan kerran vuodessa tai kahdessa näillä suopätkillä joudutaan käymään kaksi – kolme kertaa vuodessa.
Remonttia tehdään seisokkiviikolla myös viljavaraston paikkeilla.
– Tämä on ihan normaalia maanrakennustyötä, sanoo työpäällikkö Sami Lehtinen Soraset Oy:stä.
Soraset urakoi remontin.
– Määrät ovat suuria aikaan nähden.
Viikossa pitäisi siirtää 40 000 kuutiota maita. Rataremontti työllistää myös paikallisia yrityksiä.
Radan varren soravarastoja ajetaan nyt täyteen, ajamiseen eivät käytettävissä olevat viisi päivää riitä.
Meillä on ehdollisia alueita, jotka jätetään tekemättä, jos aikataulu näyttää pettävän, kertoo Lehtinen.
Seisokkiviikko alkaa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä reilun viikon päästä.