Tiistaiaamu kertoi jotain siitä, millaista liikennettä Perniön ja Kiskon välisellä Yhdystiellä Metolanjoen yli kulkee: henkilöautoja ja mönkijä, mutta myös täyttä lantakärryä kiskova nelivetotraktori ja betoniauto. Sillan painorajoituksen täyttyminen ei välttämättä ollut joka kulkijan kohdalla kovin kaukana.
Koko tien painorajoitus on 60 tonnia ja kelirikkoaikaan tilapäisesti 15.
Tiekunnan pulmana on nyt nimenomaan silta, jolle asetettiin viime vuonna painorajoitus: 20 tonnia tai yhdistelmällä 40 tonnia. Neljäkymmentä vuotta palvellut silta on tulossa tiensä päähän, ja jokea tulvakorkeuteen nostavat talvet ovat vielä hankaloittaneet tilannetta.
–Vesi kävi nytkin tosi korkealla ja tuolta sillan pään alta ovat maa-ainekset lähteneet, tiekunnan puheenjohtaja Voitto Hassi selvittää.
–Jos vielä menee vuosia niin, että mitään ei tehdä, tässä saa kohta puolittaa painorajan, hän pelkää.
Ääritapauksessa edessä voisi olla jopa sillan sulkeminen liikenteeltä.
Tiekunnan vuosikokous on tehnyt jo päätöksen Metolanjoen sillan uusimisesta.
Hankkeen kustannusarvio on tämänhetkisen arvion mukaan noin 300 000 euroa. Hankkeeseen on tiedossa valtion tukea 75 prosenttiin kuluista, mutta jäljelle jäävä neljännes jää tieosakkaiden rahoitettavaksi.
–Meidän pitäisi siis ottaa lainaa noin kolme kertaa vuosibudjetin verran, eikä se ihan tasapuoliselta tunnu, Hassi sanoo.
Valtio on jo mukana, nyt katseet tiekunnasta kohdistuvat kaupungin suuntaan.
Hassin mukaan esimerkiksi Mikkelin kaupungin linjauksena on ollut, että vastaavissa siltaprojekteissa tiekunnan omavastuuksi jää viisi prosenttia.
Osa kaupungeista myös takaa tiekuntien lainoja.
–Tämä on kuitenkin entisten kuntakeskusten välinen tie ja nopein reitti Perniöstä Kiskoon, Hassi sanoo.