Skip to main content

Särkisalon koulun leirikoulu Lapissa

Hangilla matkataan tietysti rekipelillä.Sunnuntai iltapäivänä Särkisalon koulun pihalla käy kova kuhina. Vainion liikenteen linja-auto odottaa lähtömerkkiä kohti Lappia, Raattaman kylää ja Autton porotilaa. Piha on täyttynyt repuista, laukuista ja suksista. Noin kello 17.00 alkaa kuusitoista tuntinen ajomatka ja seikkailu on valmis alkamaan.

Maanantaina aamupäivän puolella saavuimme perille ja saimme heti runsaan aamupalan. Sen jälkeen otimme huoneet haltuumme ja purimme matkavarusteemme. Pieni lepotauko ja sitten säntäsimme hiihtolenkille. Pienen ryntäilyn jälkeen löysimme yhteisen ladun ja lähdimme sivakoimaan Ahovaaralle. Siellä meitä odotti nuotio laavun äärellä. Rankan kiipeilyn jälkeen maistui Artsin makkara ja muut eväät. Rohkeutta vaativan laskun jälkeen meitä odotti lämmin sauna ja päivällinen. Illalla unta ei tarvinnut kauan odottaa ja heräilimme tiistaiaamuun virkeänä odottamaan moottorikelkkasafaria ja pilkkiretkeä Vuontisjärvelle. Matkasimme upeissa porontaljan pehmustamissa rekikelkoissa. Perillä mato koukkuun ja pilkki veteen. Kalojakin tuli reilusti, vaikkakin pienenlaisia. Makkara, kaakao sekä leivät maistuivat luonnon keskellä mahtavan Pallaksen kupeessa.

Keskiviikkona häikäisevän upea Pallas näkyy jo linja-auton ikkunasta. Aurinko paistaa täydeltä terältä. Perillä sukset jalkaan ja hiihtämään liukastakin liukkaammalla kelillä. Sisulla ja kiukulla kiipesimme ylös nauttimaan upeista maisemista. Ylhäällä sai huokaista ja tankata ennen haastavaa laskua. Kaikkien sukset eivät totelleet hiihtäjää. Joillakin hajosi side, jonkun suksi karkasi kuruun ikipäiviksi ja jonkun sukset heittivät voltin. Selvittiin kuitenkin alas erilaisin tunnetiloin. Tämän jälkeen hiihdimme kotaan nauttimaan jo tutuista retkieväistä. Näimme myös hienon elokuvan Lapin luonnosta Pallaksen luontokeskuksessa.

Ilalla Pallaksen retken jälkeen saimme aimo annoksen porotietoutta. Porotilan emäntä kertoi poron vuodenkierrosta ja illalla tutustuimme poronruokintaan käytännössä Autton porotilan isännän opastuksella.

Torstai aamupäivällä ajoimme Hettaan ja Enontekiölle shoppailemaan ja luontokeskukseen. Iltapäivän puolella saavuimme takaisin Raattamaan. Pujottelimme pitkien pysäköintijonojen ohi porotilalle, sillä poromarkkinat olivat alkaneet. Paljon myyntikojuja ja poroa myynnissä mitä erilaisimmissa muodoissa.

Perjantaina viimeisenä leiripäivänä taiteilimme poronsarvesta lapinkorun Mervi Autton opastuksella. Lapinkaste jännitti, vannoimme valan ja kunnioitimme Lapin arvokasta luontoa. Ruokailu, leikit pihalla ja vielä pakkaaminen. Sitten kohti etelää ja Särkisaloa.

Suuret kiitokset kaikille yrityksille ja yhdistyksille, jotka tukivat ja mahdollistivat leirikoulun Raattaman kylään, Pallastunturin kupeelle Ounasjoen varteen.