Skip to main content

Salo kaavailee Paikun päivien pidentämistä ja viikonloppuvuoroja

Salo kaavailee joukkoliikenteen vuorojen lisäämistä iltoihin ja viikonloppuihin.

Elinvoimajaosto päättää asiasta tiistaina 2. syyskuuta.

Osana Salon joukkoliikenteen kehittämistyötä elokuussa 2023 käynnistettiin iltaliikennekokeilu. Sen myötä kolmen eniten käytetyn linjan alueella alettiin liikennöidä iltaisin.

Silloin myös linja 600B alkoi kulkea iltaisin Perniöön. Kokeilun tarkoituksena oli selvittää, onko iltaliikenteelle tarvetta.

Kahden vuoden jälkeen matkustusdatasta nähdään, että iltavuorojen käynnistyttyä kulkeminen linjojen alueilla on kasvanut huomattavasti: matkustajamäärä 23 prosenttia ja lipputulot 45 prosenttia.

Myös linjojen päivävuoroilla matkustaminen on iltalinjojen myötä kasvanut.

Matkustusdatasta selviää, että Paikun matkustajamäärien ja lipputulojen kasvu on hidastunut kahdessa vuodessa. Elinvoimajaoston esityslistassa todetaan, että tulevan joukkoliikennehankinnan myötä Salossa tulisi liikennöidä paremmin kuntalaisia palvelevaa joukkoliikennettä. Listassa nostetaan myös esiin joukkoliikenteen vaikutus Salon elinvoimaan.

Elinvoimajaosto päättää tiistaina hyväksyykö se liikennepalveluiden joukkoliikenteen hankinnan suunnitteluperiaatteet, joihin sisältyy esimerkiksi joukkoliikenteen liikennöintiajan pidentäminen sekä aamusta että illasta, työmatkalaisten jatkoyhteyksien huomioiminen ja ilta- ja viikonloppuvuorojen lisääminen.

Suunnitteluperiaatteiden pohjalta laskettu kustannusarvio on kokonaisuudessaan noin 7,2 miljoonaa euroa. Arkiliikenteen osuus iltaliikenne mukaan lukien on 5,6 miljoonaa euroa, lauantaivuorojen osuus noin 0,7 miljoonaa euroa ja sunnuntailiikenteen osuus noin 0,9 miljoonaa euroa.

Esityslistalla todetaan, että parannuksien myötä matkustusmäärät Salossa voisivat nousta yli miljoonan vuotuisen rajan ja vähintäänkin kaksinkertaistua nykyisestä.

Esimerkiksi Hämeenlinnassa joukkoliikenteen palveluntarjonnan parannus ja siihen panostaminen lisäsi matkustusta merkittävästi. Palvelutarjonnan kasvattamisen jälkeen Salo panostaisi rahallisesti lähes vastaavan summan kuin Hämeenlinna omaan joukkoliikenteeseensä. Matkustusmäärien ja lipputulojen voitaisiin odottaa kasvavan Hämeenlinnan lailla.

Jos jaosto päättää hyväksyä esityksen, kilpailutus käynnistetään vuoden 2025 loppuun mennessä. Nykyinen joukkoliikenteen sopimuskausi jatkuu vuoden 2027 toukokuun loppuun, joten muutokset näkyisivät bussilinjoilla osittain vuonna 2027 ja kokonaan vuonna 2028.

Jaa artikkeli: