Skoda Enyaqin keskinäyttö kertoo selvästi, missä mennään. Akussa on latausta jäljellä 66 prosenttia ja auto kulkee tämänhetkisen tiedon mukaan sillä noin 220 kilometriä.
–Arvio tietysti muuttuu ajon mukaan ja voi tuosta noustakin, sanoo ratin takana istuva taksiyrittäjä Toni Kesälä.
Koko Suomi sai hetkeksi riittävästi pakkasia viime viikolla. Monenlaiset autot tarvitsivat hinausta tai käynnistysapua ja ainakin sosiaalisessa mediassa ja kommenttiketjuissa kinasteltiin suu vaahdossa siitä, millä käyttövoimalla pakkasissa pärjää: bensalla, dieselillä vai sähköllä.
Sähköautojen suosio on kasvanut viime vuosina ja viime lehdessä kuultiin kokeneen korjaamoyrittäjän näkemys siitä, mikä jättää polttomoottoriautot pakkaseen. Nyt on aika antaa suunvuoro sähköllä ammatikseen ajavalle Kesälälle, kun pakkaset ovat hetkeksi hellittäneet.
Ensin tulevat kehut; sähköauto on ajossa lämmin ja se lähtee aina liikkeelle. Varsinaisesta käynnistämisestä ei sähköauton tapauksessa voi puhua; auto ennemminkin vain herätetään unilta. Kesälä toteaa, että esilämmitys verkkovirralla on olennaista: auto lämpiää ilman, että akku kuluu.
Isoin miinus tulee toimintasäteestä kovilla pakkasilla.
–Kesällä range on sen 450 kilometriä, kahdenkymmenen asteen pakkasilla kolmesataa kilometriä voi olla tiukassa, Kesälä summaa.
Juttua tehtiin maanantaina, jolloin pakkasta oli enää muutama aste. Tämä näkyy heti odotettavissa olevassa käyttösäteessä.
Ammattilainen ennakoi tien päällä tietysti tulevia liikennetilanteita ja sähköauton tapauksessa myös vähän sitä, missä akun saa varattua. Kesälä toteaa, että suunnitelmallisutta sähköllä ajo vaatii.
Sähköauton akkuun pätee sama kuin polttomoottoriauton akkuun: kylmällä kapasiteetti laskee eikä akku myöskään ota virtaa vastaan kuin kesällä.
Marraskuussa 2022 käyttöön otetun auton mittarissa on parhaillaan 96 000 kilometriä
Koko juttu 11. 1. painetusta ja digilehdestä!