Elokuun lopussa ja syyskuun alussa on lounaisessa Suomessa saatu sadetta rankemman kautta.
Se näkyy muun muassa sorateillä, joilla eteläisessäkin Salossa on paikoitellen harvinaisen syviä kuoppia ja railoja.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen aluevastaava Petri Suomi totesi maanantaina, että vielä viime viikolla sateet ja märkyys estivät enemmät korjaustyöt, mutta kelien ja säiden kuivuttua korjattavia kohteita aletaan käydä läpi. Maanantaina Suomen tieto oli, että Perniössä esimerkiksi Kivilinnantiellä on korjaustöitä jo tehty.
Pitkään tienpidon parissa työskennelleen Suomen tuntuma on, että vuoden aikana vastaan tulevat sää- ja keliolot ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana ja ääriolojen lisääntyminen näkyy myös arjessa.
–Aika voi kullata muistoja, mutta tuntuu, että sellainen kohtuus kaikessa on historiaa. Jos on kuivaa ja kuumaa, sitä on kauan, tai jos tulee vettä, sitä tulee älyttömästi.
Kuivuuden osalta sorateiden niksi on ajoittaa pölynsidonta oikein, suurien vesimäärien varalta pitäisi teiden kuivatusta pystyä parantamaan.
–Tästä on kyllä meillä Elyssäkin puhuttu jo aikoja, Suomi sanoo.
Tienpitäjän kielenkäytössä sorateille tarvitaan nyt kelirikkomursketta, jota yleensä käytetään talvella.