Skip to main content

Postilla petrattavaa

Kun poistuu pidemmäksi aikaa murjustaan, kohtaa monenlaisia käytännön ongelmia. Kämpän tulisi näyttää asutulta, etteivät satunnaiset vierailijat kiinnostuisi. Jonkun pitäisi vähän kohennella pihaa ja tehdä lumitöitä. Ja postikin pitäisi hoitaa.
Nykyiset älykkäät hälytyssysteemit tuovat turvallisuutta. Kokemusten mukaan vartioituihin taloihin ei murtauduta, vaan valitaan naapureita. Mutta jos hyvinkin vartioitu pytinki näyttää pitkään tyhjältä, ja postilaatikko pursuaa, saattaa sattua ikäviä.

Olen vuosien varrella turvautunut postin hoidossa naapuriapuun. Viime vuoden loppupuolella jouduin kokeilemaan Posti Oy:n määräaikaista edelleenlähetystä. Palvelu vaikutti kalliilta semminkin, kun sanomalehtien määräaikainen osoitteenmuutos ei maksa mitään. Ja lehtien ohjaus uuteen osoitteeseen todella toimii.

Postin edelleenlähetys tilataan netissä. Homma vaikutti aluksi mukiinmenevältä. Ei muuta kuin tietoja syöttämään. Pian poksahti ilmoitus, että edelleenlähetys edellyttää Netpostin käyttöönottoa eli Postin junaileman sähköpostilaatikon avaamista. Arvelutti ensin ottaa uutta sähköpostia, kun niitä nytkin on jo pari hyvin toimivaa. Mutta olkoon.

Pistin laatikon kanteen ilmaisjakelun kieltävän tekstin. Olin varmuuden vuoksi sopinut laatikkoni tarkistamisesta noin viikon välein. Jos kääntö ei toimisikaan tai jos laatikkoon ilmestyisi muuta täytettä. Lähdin reissuun.
Matkan aikana alkoi tulla ilmoituksia Netpostiin ilmestyneistä kirjeistä. No, on mukavaa saada laskuja näinkin. Sitten laatikkoni tarkastaja raportoi, että sieltä löytyi sitä sun tätä, myös Postin toimittamia kirjeitä, joita ei oltu pantu Netpostiin eikä lähetetty antamaani väliaikaiseen osoitteeseen.

Valtaosa Netpostiin laitetusta postista tuli kyllä myöhemmin väliaikaiseen osoitteeseen. Nyt kun olen jo palloillut jo viikkoja kotosalla, ja sopimus on päättynyt, tuli taas ilmoitus yhdestä Netpostiin saapuneesta laskusta. Minähän tilasin vain määräaikaisen edelleenlähetyksen enkä jatkuvaa satunnaista kirjeiden kopiointia.

Maailman muuttuminen näkyy etanapostin määrässä. Ihmiset kääntävät toistuvat laskunsa pankkiin e-laskuiksi. Niin sanoma- kuin aikakauslehtiä tilataan nettiversioina. Jokainen ymmärtää, että normaalia postin käsittely- ja jakelutyötä ei riitä entiseen malliin. Ja lisäksi ilmestyy kilpailevia posteljooneja.

Posti on kehitellyt yrityksille räätälöityjä palveluja. Se hoitaa esimerkiksi laskutuksen firman antamien tietojen mukaisesti. Kansalle toimintaa perustellaan hiilineutraaleina Posti Green -palveluna. Jotain tietysti säästyy, kun kirje kulkee osan matkasta bitteinä.
Postin johtoa pitää arvostaa, kun se yrittää löytää postia hoitaville henkilöille korvaavia töitä. Erilaiseen pihan- ja kodinhoitoon ja muuhun ”naapuriapuun” on oikeasti tarvetta. Sähköisessä postinkäsittelyssä löytyy myös uusia toimintatapoja. Mutta kun niihin ryhtyy, ne pitää opetella kunnolla ja hallita moitteetta.

Väitetään, ettei yritys pysty hallitsemaan enempää kuin neljää viittä eri teknologiaa, koska johdolta ei riitä mielenkiintoa liian moneen. Tästä hyvänä esimerkkinä mieleen tulee jättimäinen General Electric, joka nyt on luopumassa yhdestä tuottoisasta teknologiastaan, GE Money -kuluttajarahoituksesta. Ettei vaan Postiakin uhkaisi uusissa toimissa tällainen vaara?

pajen.fi

Jaa artikkeli: