– Tuosta pitäisi kuusi lavaa lähteä Keskoon, viittaa Vesa Siponen hallin ovensuuhun pinottuihin kurkkusäilykkeisiin.
Siposten yrityksessä, Salon Vihanneshallissa käsitellään vuodessa noin 800 tonnia kurkkua.
Valtaosa jalostetaan maustekurkuksi. Tuotanto jatkaa matkaa Helsingin suuntaan keskusliikkeisiin kuten Keskoon ja lähtee niistä marketteihin koko maahan, osa myös Salon seudulle.
Yrityssalo Oy lanseerasi viikolla uuden SaloFood-tuotemerkin. Sen alle pyritään ottamaan Salon alueen elintarviketuottajia, tekemään tuottajia tunnetuiksi ja kehittämään logistiikkaa niin että tuotteet löytävät tiensä myös paikallisiin kauppoihin ja sitä kautta ostoskoreihin.
Vesa Siponen nostaa myös juuri logistiikan yhdeksi pullonkaulaksi. Toimivan jakeluverkoston rakentaminen tuottajavetoisesti olisi kallista ja raskasta: keskusliike puolestaan ottaa tavaraa kerralla nuppikuormallisen ja jakelu toimii siitä eteenkinpäin.
Siponen korostaisikin paikallistukkujen tärkeyttä.
– Ne ovat ihan avainasemassa jakelussa.
Monelle tuttu esimerkki paikallistukusta on salolainen Kimmon Vihannes.
– Sinne voi itsekin viedä jonkun lavallisen, sanoo Siponen.
Tutuksi salolaisille tuottajat tulevat jo huomenna, jolloin järjestetään useiden tuottajien yhteinen esittäytymistapahtuma kauppakeskus Plazassa.
Perjantaina avautuu myös verkkoportaali, jonne on koottu paikallisten tuottajien tietoja.
– Voi hakea vaikka sen mukaan, haluaako saada lihoja, kaloja, vihanneksia ja miltä alueelta, kertoo yritysasiamies Riikka Nurmi Yrityssalosta.
Riikka Nurmi muistuttaa, että mahdollisesti korkeampi hinta ei ole se, mikä asiakkaat karkottaa: yli puolet kuluttajista ei pidä hintaa ratkaisevana tekijänä. Samalla päivittäistavarakauppa on se, mistä lähiruokakin haluttaisiin ostaa.