
Perniönjoen uuden kävelysillan työmaa käynnistyi keskiviikkona työmaa-alueen eristämisellä.
Perniönjoen ylittävän puisen kävelysillan lähtölaskenta on alkanut. Salo investoi uuteen kävelysiltaan, jonka perustustyömaa käynnistyi keskiviikkona. Ensimmäisten töiden joukossa oli asentaa työmaasta varoittavat liikennemerkit ja aidat, joilla estetään pääsy työmaalle.
–Vanha silta pysyy käytössä niin kauan että uusi on valmis, sanoo Petri Heino MPV-Infrarakenne oy:sta.
Varsinaiset maanrakennustyöt alkavat pintamaiden poistolla. Ensi viikolla alkaa anturoiden paalutus ja maalis-huhtikuun taitteessa käynnistetään varsinaiset perustusten valamiset.
–Näin pieni pakkanen ei haittaa valutyötä. Tällainen määrä betonia tuottaa itse sen verran lämpöä, toteaa Heino.
Vanhaan puusiltaan verrattuna uusi silta on aivan toisen järeysluokan kokonaisuus. Itse siltaelementti tulee paikalle yhtenä kokonaisuutena ja se painaa Heinon arvion mukaan kolmisenkymmentä tonnia.
Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi nosturiauton tukijalkojen paikat on paalutettava erikseen, jotta auto pysyy vakaasti pystyssä. Petri Heino muistuttaa, että savinen joenpiennar on pehmeää ja helposti pettävää.
Vanha silta on kaiken jälkeen äkkiä historiaa: Heino arvelee, että sen purkamiseen menee pari-kolme päivää.