Pengersillan uusiminen Särkisalossa alkaa torstaina.
Mittava remontti aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin heti alkaessaan. Liikenne ohjataan yhdelle ajokaistalle jo ensimmäisenä päivänä. Tietä on tarpeen kaventaa, sillä uusi silta rakennetaan vaiheittain puoli siltaa kerrallaan nykyisen tiepenkereen päällä. Paikalla on jatkuvasti liikenteenohjaus, alussa käsinohjaus, myöhemmin liikennevalot.
Siltatyö näkyy Särkisalossa koko kesän, tavoitteena on että vanha silta olisi purettu ja uusi käytössä marraskuun loppuun mennessä. Viimeistelytöitä voidaan tehdä vielä keväällä 2012.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta arvioidaan, että ruuhkia muodostuu varsinkin kesäviikonloppuisin, liikennemäärä sillalla on kesällä noin 1300 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Särkisalon uusi silta tulee olemaan kolmiaukkoinen jännitetty betoninen jatkuva ulokepalkkisilta, jonka pituus on yhteensä 63 metriä. Uuden sillan leveys on yhdeksän metriä. Sillan kohdalta meripenger tullaan kaivamaan pois jopa yhdeksän metrin syvyyteen ja sillan alikulkukorkeudeksi tulee 3,0 metriä, joka on sama kuin Särkisalon vanhassakin sillassa. Uuden sillan huomattavasti suuremman virtausaukon myötä virtausolosuhteet paranevat mahdollistaen veden vaihtumisen ja veden laadun paranemisen penkereen lähivesillä.
Nykyinen Särkisalon silta on rakennettu vuonna 1962 ja silta on erittäin huonossa kunnossa. Silta on perustettu puupaaluille ja toisessa maatuessa on havaittu selkeää painumista.
Rakennustyön urakkahinta on noin 1 530 000 euroa Urakoitsijana hankkeessa toimii YIT Rakennus Oy.