Skip to main content

Paikku voi ylittää vuodessa puoli miljoonaa matkaa

Työpäivä on pulkassa ja Leena Tallqvist viittoo linja-auton pysäkille. Tallqvist kiittelee uutta Paikku-liikennejärjestelmää, joka palvelee häntä päivittäin. Salossa on ajettu kolmen viikon ajan kaupungin järjestämää joukkoliikennettä. Paikun nimen saanut järjestelmä lisäsi arkipäivien vuoroja maaseudulle ja toistaiseksi käyttäjämäärillä mitattuna alku on lupaava. 
–Näillä näkymin pääsemme vuoden aikana puoleen miljoonaan nousuun, toteaa johtava liikennepalveluasiantuntija Tanja Ahola.

Koko Salossa autoon nousuja on tilastoitu välillä 12.-23.8. noin 25 000. Perniön ja Salon välisellä vuorolla on tehty noin 2500 matkaa ja Perniön ja Särkisalon välillä noin 750. Perniössä etenkin koululaisia kuljettavat kaksi kiertolenkkiä ovat olleet täynnä jopa autojen vetoisuuden rajalle asti.

Soraääniäkin on kuulunut, esimerkiksi Perniössä riittää edelleen hierottavaa aikatauluissa pysymisen kanssa koululaisia kuljettavilla vuoroilla, sanoo Ahola. Perniönseudun Lehden toimitukseen kriittistä palautetta on tullut muun muassa aikataulujen saatavuudesta ja viikonloppuvuorojen puutteesta. 

Lukijoilta on tullut viestejä myös siitä, että esimerkiksi pysäkkikarttaa kaivataan. Perniössä muun muassa Heikkiläntiellä on uusi pysäkki. 
–Meillä on ollut tietokatkoksia pysäkkimuutosten tekijöiden kanssa, eikä tieto kaikista valmistumisista ole tullut meille asti.  Emme näin ole päässeet tiedottamaan kaikista uudistuksista, sanoo liikennesuunnittelija Vesa-Matti Väistö.

 Paikkuun on suunnitteilla reittiopas, joka näyttää matkan pysäkkien tarkkuudella ja auttaa oman matkan suunnittelussa. 

Yksi tyytyväisistä käyttäjistä on Särkisalon koulun koulunkäyntiavustaja Leena Tallqvist. joka on kulkenut julkisilla työpaikalleen Särkisalon kouluun kotoaan Perniöstä jo 24 vuotta.  Liikenneuudistus sopii Tallqvistin pirtaan erinomaisesti.
–Pääsen töihin ilman, että tulee juuri odottelua. Muistan sellaisenkin ajan, kun aamulla oli koululla puoli tuntia odottelemista ennen töiden alkua, Tallqvist kertoo.

Työmatkat eivät ole ainoa tarve kyydille:  Tallqvist käyttää yhtä lailla julkisia esimerkiksi Salon ja Perniön välillä. 
–Jos mennään iltatorille tai muuta, niin linja-autolla pääsee. 

Ruuhkaa joka vuorolla ei ole:  tiistaiaamuna Perniöstä kohti Särkisaloa oli lähtenyt kolme matkustajaa ja koululaisten joukko täytti autoa pikkuhiljaa matkan edetessä.   Tallqvist myöntää kuuluvansa joukkoliikenteen puolestapuhujiin.
–Pientä suunnittelua se vaatii, mutta niin kaupungissakin katsotaan, koska pitää olla pysäkillä, hän vertaa.

Jaa artikkeli: