Skip to main content

Maatalous näkyy ja näyttäytyy

Varsinaissuomalainen peltolohkokin voi muuttua matkailukohteeksi, kun asian oikein oivaltaa.

Salon seudulla eniten väkeä on viime päivinä parveillut Halikossa, missä Rannikon puutarhan järjestämät kurpitsaviikot tarkoittavat satoja kurpitsalyhtyjä ja sankkoja kävijämääriä: viime vuonna villejä kurpitsoja kävi katsomassa jopa 250 000 henkeä. Arvatenkin myös eteläisestä Salosta on piipahdettu Halikon illoissa.

Jo kuudetta kertaa järjestettävät viikot ammentavat luonnollisesti pyhäinpäivästä ja halloweenista ja kummitusjutuista, mutta on hyvä muistaa, että kaiken pohjilla on iso puutarha-alan yritys, suomalaista maataloustuotantoa sekin. Karnevaalin vastapainoksi viljelmillä riittää muun vuoden ajan arkista työtä kylliksi.

Toisenlaista näkyvyyttä kaupungin alueella sai Birkkalan tila, joka palkittiin vuoden maaseutuyrityksenä. Suomusjärveläisen yrityksen leipälaji, ja näin varmasti voi sanoa, on luomuspeltti. Hyvän tuotteen lisäksi osa nykyaikaista yrittäjyyttä maataloudessakin on brändäys: perheyritys on muun muassa sosiaalisessa mediassa hyvin aktiivinen.

Toisaalta kaiken aikaa jatkuu tiloilla myös arkinen työ: juurikkaannosto, syyskynnöt ja muu sellainen, josta harvemmin palkintoja jaellaan. Ehkä esillä olevat tuottajat palauttavat monen mieliin, että tekemistä on joka lähtöön.

Tai ehkä siihen ei tarvita tuottajiakaan, vaan silkkaa valppautta. Herkullisesta kohtaamisesta voidaan puhua, kun kurpitsapellolta kotiinsa lähtevä satunnainen matkailija joutuu risteyksessä odottelemaan aikansa, kun Perniön suunnasta on juuri tulossa juurikaskuljetus kohti Säkylän sokeritehdasta.

Jaa artikkeli: