Lehmijärventien ja kantatien 52 risteykseen kaavaillaan ensiavuksi tien leventämistä ajoradan länsipuolelle.
Tiehallinnon aluevastaava Markus Salminen oli viime viikolla kutsuttu tutustumaan onnettomuusalttiiseen paikkaan.
Katselmuksen jälkeen Salminen lupasi tuoreeltaan pyytää Destialta tarjouksen siitä, millä hinnalla tietä ja risteysaluetta voisi hieman laajentaa Lehmijärventien suuntaan.
– Toisella puolella ollaan lähellä radan suoja-aluetta. Sille ei mennä, ja siitä asiasta ratahallintokeskus ei edes neuvottele, tiesi Salminen.
– Jos rahasta ei tarvitsisi välittää, siirrettäisiin koko tie vähän uuteen paikkaan.
Risteyksessä sattuu toistuvasti läheltäpiti-tilanteita ja säännöllisesti myös onnettomuuksia.
Yksi altistava tekijä on kantatieltä Lehmijärven suuntaan kääntyvien ja sieltä pois tulevien autojen suuri määrä.
– Tien varrella on mökkejä, lomakeskuksen liikenne ja kesällä vielä kaupungin uimarannalle menevä liikenne, muistuttaa eläkeliiton talouspäällikkö, lomakeskuksessa työskentelevä Eero Patrakka.
Välillä syntyy pattitilanne. Patrakka ottaa esimerkiksi tilanteen, jossa linja-auto on kääntymässä Lehmijärventielle oikealle. Jos samaan aikaan on henkilöauto tullut risteykseen odottamaan pääsyä kantatielle, linjuri ei mahdu kääntymään sivutielle.
Tiekunnan puheenjohtaja Olli-Pekka Laakso esitti yhdeksi toimenpiteeksi kauemmas päätiestä tulevaa pysäytysviivaa, joka tarvitsisi rinnalleen stop-merkin.
Alava paikka on myös paikalliselle jäätymiselle herkkä .
Toisena ongelmapaikkana tutkittiin perjantaina Yliskyläntien risteystä. Risteystä säännöllisesti käyttävä Jussi Larke harmitteli kehnoa näkyväisyyttä, joka hankaloittaa muun muassa kantatien yli pysäkille kulkevien koululaisten menoa.