Skip to main content

Kalatiellä on jo liikennettä

Ely-keskus ja museoviranomaiset tekivät käynnin kalatielle tiistaina. Mäen päällä joukon vasemmanpuoleisena on Kosken voimalaitoksen omistaja Heikki Elomaa, hänen vierellään Esa Ajalin, Länsi-Uudenmaan museon Tellervo Saukoniemi ja Museoviraston intendentti Maija Matikka sekä Ely-keskuksen Leena Rannikko ja Tapio van Ooik.

Vesi virtaa Kiskonjoesta kohti merta kivettyä uomaa pitkin kuin olisi kulkenut siitä aina.
–Parhaillaan pumpataan alas sata litraa sekunnissa, summaa Rakennus- ja louhintaliike Toivo Ajalinin kalustovastaava Esa Ajalin.

Uoma voi näyttää ikiaikaiselta, mutta on uusi. Ajalinin edustama yritys on paiskinut töitä Kosken voimalaitoksen kupeella tammikuusta alkaen ja nyt alkaa olla valmista. Kosken voimalan ohittavaa kalatietä on kaavailtu vuosituhannen alusta asti ja lopulta hanke on kaartamassa kevään ajan kestäneiden rakennustöiden jälkeen loppusuoralle.

Keskeinen pulma on, että Kiskonjokea nousemaan pyrkivien kalojen kulku tyssää voimalaitokseen, samoin voimala on merta kohti kulkeville kaloille useimmiten kohtalokas. Kalatie on ohituskaista voimalan sivuitse.Alkuvaiheessa kaivettiin voimalaa kiertävän vanhan luonnonuoman pohjasta pois kuonakivi ja uoman pohja kivettiin. Noin 150 metrin osuus on uutta uomaa.

Ely-keskuksen kalastusbiologi Leena Rannikko korostaa, että kyseessä on luonnonmukainen kalatie; uoma on pengerretty luonnonkivin ja alue maisemoidaan puuistutuksin.
Kiskonjokivesistössä elää oma taimenkantansa ja vesistöön on istutettu lohta. Leena Rannikko toteaa, että nousuyhteys palvelee tulevaisuudessa nimenomaan vesistössä kasvaneita kaloja, jotka noin parin vuoden ikäisenä lähtevät mereen kasvamaan ja palaavat myöhemmin kutemaan kotivesistöönsä.

Ajalin puolestaan kertoo, että työntekijät ovat jo havainneet uomassa liikettä; ei sentään lohikaloja, mutta madetta, särkeä ja ahventa toki.
Hankkeen takana on Varsinais-Suomen Ely-keskus ja projekti on osa Freshabit Life – hanketta.

Lisää 3.6.printti- ja digilehdessä!

Jaa artikkeli: