Tervepä terve. Toimituksen koillisverstaan viikkosaumat hitsataan tässä seuraavaksi.
***
Saumat pitivät sunnuntaina, kun koilliskulma matkusti vesitse Tukholmasta Turkuun.
Saumoilla ei nyt viitata siihen, että moni luulee risteilyllä olevan saumaa päästä jonkun kanssa lähempään tuttavuuteen. Ei viitata myöskään housunsaumoihin, jotka ovat kovilla noutopöydän jälkeen, vaan hitsisaumoihin. On epäilty, että jatkossa nekin voivat olla mitä sattuu; Viking Line herätti joissain ihmetystä tilaamalla risteilijän Kiinasta.
Erään jutun kommenteissa arvuuteltiin ja epäiltiinkin kiinalaisten osaamista. Vastaukseksi tuli kommentti, jossa todettiin suomalaisia osia käytettävän paljon ja aluksen joka tapauksessa työllistävän suomalaisia, kun se reitille tulee.
Osaamisasiaa jäin miettimään; kieltämättä olisi mielenkiintoista nähdä, millaista päänraapimista telakalla suoritetaan, kun piirustukset käteen saadaan.
Autolautassa on tekniikkaa ja vuodepaikkoja enemmän kuin pienessä kerrostalolähiössä, ja päälle päätteeksi värkin pitäisi olla merikelpoinen. Vaatii eittämättä ammatti-ihmistä päättelemään, mistä palikasta vekottimen kokoaminen aletaan. Moni kaivaa Ikea-lipastoa kootessa hermosauhuja esiin jo osan numero kuusi kohdalla.
***
Terminologiahan tässä on se, mikä ratkaisee.
Moni puhuu laivasta, joskin kyseessä Ruotsi-Suomi-liikenteessä ovat autolautat.
Alus on hyvä yleissana ja varmasti oikein. Tästä huolimatta ruokapöytään ei passaa ilmestyä alusasussa.
Tämä noin alustavasti, joka muuten voisikin olla hämäläisen varustamon nimi.
Kiistatta kyseessä on vesillä tapahtuva linjaliikenne, mutta harvan matkustajan voi silti sanoa olevan vesilinjalla.
***
Heip.
aku.poutanen
@pernionseudunlehti.fi