– Ei se nyt soi. Aika hyvin homma pyörii, virkkoi Tauno Kanerva maanantaina katsahtaessaan puhelimeensa.
Se mikä pyörii, on melkoinen rekkaralli Salon ja Säkylän välillä.
Perniön ja Särkisalon pelloilta nousee juurikasta koko maankin mittakaavassa paljon, tämän syksyn aikana Säkylän sokeritehtaalle ajetaan juurikasta eteläisestä Salosta 70 tuhatta tonnia eli 70 miljoonaa kiloa.
Kuljetusringissä on mukana viisi autoilijaa, kymmenen autoa ja pitkän linjan kuljetusyrittäjä Kanerva on kuljetusoperaattori, joka pitää langanpäitä käsissään. Kun homma toimii, puhelin ei soi.
Kohta jo soi, yhdestä autosta puuttuu tarvittava asiakirja ja Kanerva pääsee antamaan neuvoja kuskille.
Juurikkaanajossa pyörii myös melkoinen määrä kuskeja; juurikkaan vastaanotto alkaa aamukuudelta ja päättyy iltamyöhäisellä. Päivässä ajetaan Salosta juurikasta runsaat 900 tonnia, noin 25 autollista.
Kanervan syksyyn juurikas on kuulunut pyöreästi puoli vuosisataa.
– Pienenä joutui harventamaankin. Sellaisina päivinä ei ollut niin kiire koulusta kotiin, kun tiesi että harvennushomma odottaa, myhäilee Kanerva.
Vaimoa Raija Kanervaa naurattaa vieressä.
– Ei ollut kuulemma kiire ihan joka päivä muutenkaan.
Kuljetusten organisoiminen on joka tapauksessa alkuaikoihin verrattuna siistiä sisätyötä. 1970-luvun alussa tuli ensimmäinen nosturi autoon kiinni. Nykyisistä lämmitetyistä hyteistä oli vasta aavistus.
– Avo-ohjaamossa sai istua kaikki tuulet ja tuiskut kuormaa tekemässä, muistelee Kanerva.
Koko juttu painetussa lehdessä