Tervepä terve. Toimituksen itäkaistan viikkovaihdot tehdään tässä seuraavaksi.
***
Ukkosella on ilmassa sähköä miljoonia voltteja, mutta aika vähän se puhuttaa. Sitä vastoin viime päivinä on sähköä monessa torpassa käytetty mahdollisimman niukasti tai ei ollenkaan ja jopa siitä riittää praakattavaa. Siitä puhe, mistä puute, kuten kansallinen perinne edellyttää.
Puhuttuhan on esimerkiksi Turun ja Helsingin välisestä uudesta ratayhteydestä, joka on siis sattuvasti sähköjuna ja sitä ei ole vielä olemassakaan.
Palokunta ja muut pelastajat lähtevät kiireellä paikalle, jos sanotaan, että tunnin juna kaatui, joten turvallisempaa on sanoa, että se vasta uhkaa hyytyä ja sitä ei kukaan viime päivien raideliikenteenmyöhästymisuutisten jälkeen edes ihmettele.
Taustallahan on se, että aiempaa isompi osa radasta uhkaa jäädä kuntien maksettavaksi ja siksi toteutumatta. Voi sen tietysti ottaa myös hallituskauden suurimpana luontotekona.
Sähköliikennettä riittää toki. Maanantaina syntyi paikallisjuttu siitä, miten toimii täyssähköauto ammattiajossa. Ilmeisesti kelpo lailla, etenkin kun täkäläisittäin pitkät välimatkat eivät pohjoisen mittapuulla ole edes välimatkoja. Tässä tullaan siihen, että ammattilainen osaa valita oikean työkalun oikeaan hommaan niin autokaupassa kuin rakennustelineillä tai valokuvauskeikalla.
Raideliikenteenhän sitä kiintiönsä täyteen ajanut ihminen valitsee joka tapauksessa aina kun mahdollista ja mentävä on. Käyttöominaisuuksien puolesta sähköauto toki hiukan kiinnostaa: ainakin ohjaamossa on hiljaista ja moottorin vääntö on hulppea. Kosketusnäyttöjen sopivuutta auton ohjaamoon ei ole perusteltu pitävästi vielä missään. Taantua ei tee mieli, mutta vanhan mersun nappuloita kaipaa joskus. Ne muistuttivat, teemaan sopien, sähköhellan namiskoja. Kiinni sai vaikka rukkaset kädessä.
Ilmasto- tai ympäristöteoksi ei sähköautoa uskalla väittää sen paremmin kuin muitakaan itsekulkevia vankkureita.
Sähköasia sai myös tilaamaan puhelun kauas Kanta-Hämeeseen. Joululoma vei yöksi Janakkalaan ja siellä kävelylenkki ympäri uuden koulukeskuksen. Talo näyttää samalta kuin Perniön uusi koulu, mutta sen pihalla on rivi sähköauton lataustolppia. Töihin palattua piti käydä tarkistamassa tilanne Perniön koulun pihalla ja havaita, että latureille on vasta varaukset. Janakkalasta löytyi langan päähän sivistysjohtaja Jouni Wilpola, joka totesi, että laturit piti ajaa päättäjien pienestä vastahangasta huolimatta mukaan hankeohjelmaan, sillä kysyntä ja vain kasvaa ja ajat muuttuvat. Samalla selvisi, että laturit ovat pihalla, mutta niihin ei vielä tule virtaa kilpailutuksen ollessa kesken. Yhteydenottoni kuulemma sai taas edistämään tätä asiaa.
Ottaa nyt selvää siitä sitten, missä maakunnassa hitaita ollaan. Hätäinen varsinaissuomalainen pukkaa vauhtia hämäläisiin, jotka sitä ennen olivat kuitenkin edellä täkäläisiä talonrakentajia. Toinen toistaan kirittäen kuin hyvinladattu sähköjänis vinttikoiraa.
***
Heip.