Skip to main content

Hyvin räknätyt paatit

Tervepä terve. Toimituksen koillishytin viikkolevot otetaan tässä seuraavaksi.
***
Ammattitaidolla on arvonsa tai sitten ei. Jännästi kuvattuja televisio-ohjelmia tulisi joskus, jos päästettäisiin maallikot asialle.

Tämä tuli mieleen siitä, että kävin joulurauhan julistusta katsomassa oikein paikan päällä.
Ehkä on ylireagointia, ehkä realismia se, että paikalle johtavat kadut suljetaan parilla kuorma-autolla niin, että alueelle ei pääse kuin jalkaisin.

No, sitten on kansanosa, joka on tehnyt itsensä raivoon lietsomisesta netissä ihan kokopäivätyön, ja aiheena on useimmiten maahanmuutto. Sivulauseessa muistetaan muistuttaa, miten tiedotusvälineet varmasti pimittävät asioita. Aattoiltana sattuikin jo vastaani nettikeskustelu, jossa vakavalla naamalla oltiin kiukkuisia siitä, että kuorma-autoja ei ollut tilaisuudesta tehdyssä tv-lähetyksessä näkynyt ja taas muka pimitettiin jotain.

No, ylempänä se on nyt sitten valtamediassakin kerrottu, että kuorkit olivat katusulkuna. Mahtoi jotakuta helpottaa tämä tieto.

Kieltämättä jäin miettimään, että miksi siinä niitä autoja muuten olisi pitänyt soittokunnan sijaan kuvata.
***
Insinöörit ovat sellainen joukko, jonka laskelmiin tulee luotettua usein ilman isompaa miettimistä. Ainakin Suomessa: sillat yleensä kestävät ja näin edelleen.

Työnäyte ovat Suomen ja Ruotsin väliä kulkevat autolautatkin jo sinällään: tietysti on silkkaa matematiikkaa, että pienen kaupungin verran väkeä ja palveluja sisältävät metallikuutiot kelluvat ja pysyvät ylipäätään pystyssä. Vaan kun ne ovat vielä ilmeisen päteviä merenkulkuominaisuuksiltaankin, sitä on pakko ihailla. Tuota toissaöistä myrskyähän tässä nyt on pyöritelty ees ja taas ja todettu, että lauttaliikenne kulki mallikkaasti, vaikka aallonkorkeus huiteli kahdeksassa metrissä.

Voidaan siis sanoa, että alusten suhteen on tehty hienoa laskutyötä, vaikka tähän aikaan vuodesta useimmat paatit on nostettu.

Ja se, mikä on jäänyt insinööriltä huomaamatta, on helppo hoitaa itse. Tunnettuahan on, että kovemmassa kelissä tulee ongelmaksi sängyssä pysyminen. Purjeveneissä asia on hoidettu myrskypunkilla, joiden laita nousee ylös. Pitkin palloa purjehtinut Pertti Duncker otti sänkyyn viereensä lepuuttajan, jolla kiilasi itsensä sopivan tiukasti sänkyyn. Matkustaja-aluksissa samanmoista varustusta harvemmin on; tosin buffetissa käynnin jälkeen sänkyyn ei enää sitä lepuuttajaakaan mahdu.

Matkustajia tuskin haittaisi, vaikka vuoteissa olisi vähän reunaa jo varustamon puolesta; risteilyillähän näkee joskus hyvin laitamyötäistä väkeä.
***
Heip.

aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi

Jaa artikkeli: