Tervepä terve. Toimituksen koilliskulman viikkokaavoituskatsaus annetaan tässä seuraavaksi.
***
Pitkä viikonloppu sujui usean maakunnan alueella. Se opetti, että rakennetun ympäristön keskikorkeus ei juuri nouse.
Kirkonkylissähän oli ennen kirkko ja tori, korkeaa ja matalaa. Keskikorkeus nousi, kun kylään rakennettiin kenkälaatikon muotoinen osuuskauppa.
Nyt on taas rakennetun korkeus laskussa. Pelottavan moneen kylään tuntuu kuuluvan torin kanssa samankorkuinen golfkenttä.
***
Tienvarsien tervetulokyltit ovat oma taiteenlajinsa, jota saa ajellessa seurata.
Osa ammentaa historiasta, kuten Tammelan hakkapeliittakyltti. Joskus aihe on otettu elinkeinoista; Janakkalan Turengissa vastaanottaa plakaatti, jossa viuhtoo Valion pingviini. Kylän maamerkki onkin jätskitehdas. Ypäjällä on kyltissä tietysti hevosia ja kelpaavat palvelutkin aiheeksi: Paimio on kyltin mukaan valtavirran varrella, joka viitannee siihen, että kylään on vedetty sähköt.
Forssan englanninkielinen mainoslause keskellä hämäläistä peltoa on ehkä vähän päälleliimatun oloinen kuin kahdentuhannen euron vanteet loskakasan viereen pysäköidyssä tonnin bemarissa.
Mikä perniöläisittäin sitten olisi mainoslauseen aihe? Maailmalle levinnein paikallinen tuote taitavat olla kuorma-autojen perävaunut. Perässävedettävien Perniö ei vaan kuulosta ihan hyvältä.
Sloganin pitäisi myös olla ketään pelottamaton. Perniökin on tunnettu kolmen ässän eli sian, sokerijuurikkaan ja syysvehnän tyyssijana. Vaan pistäpä nuo samaan tauluun, niin ainakin ravitsemustieteilijät ja muut terveysniuhot vetävät U-käännöksen kyltin nähdessään. Salaattimaiden Sauvo – jos se tuollaiseksi keksisi itsensä ylentää – olisi taas siinä porukassa vahvoilla.
***
Heip.
aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi