Skip to main content

Yhdestä rotasta on kahden aineen oppitunneille

Tutkimus päättyy raportin tekoon.  Saara Muuri, Aada Hämäläinen ja Rita Keskitalo selvittävät kuvasta, mistä alkaa rotan ohutsuoli.Monenlaiseen saa biologianopettajakin ryhtyä. Niin kuin nyt rotan luita käsittelemään.
–Ensin luut laitettiin hyvin emäksiseen liuokseen ja sitten vielä valkaistiin vetyperoksidilla. Paljoa ei neljästä rotasta luita tosin tule, pari kourallista, kertoo Perniön yhteiskoulussa biologiaa ja maantietoa opettava Rita Keskitalo.

Sitä ennen oli nyljettyjä rottia toki keitetty jonkin aikaa, niin, että luut hyvin irtoavat.

Moneen voi päätyä jyrsijäkin elämänsä lopuksi, nimittäin kahden eri oppiaineen tunneille.
Tarina alkaa ysiluokkalaisten päättymässä olevalta biologiankurssilta, jolla käsin tekeminen ja itse tutkiminen olivat valttia.

Perniössä avattiin lemmikkikaupasta hankittuja rottia kuin leikkaussalissa konsanaan; työryhmässä saattoi olla niin, että yksi avasi, toinen piti kirjaa havainnoista ja kolmas ojenteli tarvikkeita.
–Siitä ei tullut oikeastaan edes kinaa, että kuka avaa, sanoo Noora Löflund.
Rotta on tutkimuskohteena oiva sikäli, että sen sisäelimet ovat hyvin samoin paikallaan kuin ihmisenkin.
–Siinä näkee elimet hyvin ja oppii paremmin kuin vaan kirjasta lukiessa, sanoo Pieta Kanto.

Preparointitunnilla tutkittiin rotat ja ikuistettiin kaikki huolella. Tällä viikolla jatkettiin vielä kirjoitustöillä.
–Se on olennainen tavoite, että osaa laatia tutkimusraportin, muistuttaa Keskitalo.

Kun rotat oli tunnilla tutkittu, otti opettaja jäänteet kotiinsa ja aloitti putsaustyön.
Luut palaavat puhdistuksen ja valkaisun jälkeen koululle ja niitä käytetään kuvataidetunnilla esimerkiksi asetelmien tai korujen tekoon. Rottien nahkat taas päätyivät Moision koulussa kuvataidetta opettavalle Lotta-Pia Kalliolle, joka parkitsee ne jatkokäyttöä varten.

Koko juttu painetussa lehdessä

Jaa artikkeli: