Mathildedalin Kyläpanimossa juhlitaan hyvää tulosta mutta kamppaillaan kasvavien kustannuspaineiden kanssa
–Meille kuuluu hyvää, korona-aika ei onneksi vaikuttanut kovin dramaattisesti meidän liiketoimintaamme, Mathildedalin Kyläpanimon toimitusjohtaja Pauli Sarelius kertoo yrityksen kuulumisia.
Maaliskuussa panimo- ja virvoitusjuomaliitto tiedotti, että oluen tilastoitu myynti kotimaassa on laskenut vuodesta 2013 lähtien ja samaan aikaan Luken tilastojen mukaan mallasohran viljelyalasta on poistunut yli 30 prosenttia.
Mathildedalin Kyläpanimon myynti kasvoi viime vuonna 62 prosenttia ja siitä täytyy toimitusjohtajan mukaan antaa iso kiitos kyläpanimon myyjälle, joka huolehtii kiitettävästi asiakassuhteista. Hyvä tulos ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä alaan liittyy tällä hetkellä paljon epävarmuutta.
–Panimoalalla on kovat kustannuspaineet, kun raaka-aineiden hinnat nousevat ja saatavuudessa on ongelmia. Viime vuonna ajattelimme, että huonosta mallasohran sadosta huolimatta Euroopassa pärjätään niukemmallakin sadolla, sitten tuli Ukrainan sota ja käänsi kaiken päälaelleen, Sarelius kertoo.
Lisää juttua aiheesta seuraavassa lehdessä!