Särkisalon Petussa saatiin viime viikolla ikävää postia Keski-Suomen Ely-keskuksesta. Lossin valtionosuudet putoavat sekä tänä vuonna että ilmeisesti myös ensi vuonna tuntuvasti; kun valtionavustus on tähän asti ollut 80 prosenttia hyväksyttävistä käyttö- ja kunnossapitokustannuksista, on avustus tänä vuonna 65 prosenttia ja ensi vuonna enää 50 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista.
Yksityistien hoitokunnan puheenjohtaja Heikki Liede on tiedosta mietteliäs.
–Tässä on vain huonoja vaihtoehtoja, jos tämä päätös pitää.
Lähtökohtaisesti aiotaan kuitenkin saada päätös muutettua: Lieteen mukaan 21 tiekuntaa ja saaristoasiain neuvottelukunta aikovat vedota muun muassa liikenneministeri Anne Berneriin, jotta lisäbudjetti saataisiin aikaan.
Jos tässä ei onnistuta, voivat edessä olla tiekunnan osakkaiden maksujen tuntuvat nostot. Petussa on 155 tieosakasta ja vakituisesti saaressa asuvien talouksia on 13. Merkittävin yksittäinen osakas on useita kiinteistöjä saarella omistava Karl Forsström Oy. Valtionosuuden putoaminen 65 prosenttiin tarkoittaisi kiinteistökohtaisen maksun nousemista 340 eurosta 475 euroon. Vastaavasti valtionosuuden painuminen 50 prosenttiin tietäisin maksun kohoamista 631 euroon. Karl Forsström Oy:n maksu nousisi tässä tapauksessa runsaasta 7000 eurosta noin 14200 euroon.
–Voidaan sanoa, että maksut kaksinkertaistuisivat, Liede muistuttaa.
Hän pitää maksujen nousua silti pienempänä pahana kuin lossin palvelutasosta leikkaamista. Parhaillaan kuljettajia on kolmen ja puolen henkilötyövuoden verran. Yhdestä tinkimällä tulopuolen vajetta saataisiin kurottua kiinni, mutta vastaavasti vuorot vähenisivät. Tätä Liede pitää kuitenkin kelvottomana vaihtoehtona.
–Se ei nykyään enää toimi eikä siihen tyydytä, että lossi lopettaa kulkemisen kuudelta, Liede painottaa.
–Sen tietää, että siitä alkaisi murheellinen kehitys väkilukuun. Se hankaloittaisi elämää joka tavalla.
Liede muistuttaa, että vuosia sitten satsattiin nimenomaan kolmanteen kuljettajaan ja tämän jälkeen ympärivuotisten talouksien määrä on pyöreästi nelinkertaistunut.
–Lossi kulkee jatkossakin, se on selvä, koko palvelua tämä ei uhkaa, puheenjohtaja lupaa.
Yksi vaihtoehto on ajaa asioita siihen suuntaan, että valtio ottaa vastuulleen koko lossin.
Koko lossin vuosibudjetti on noin 230 000 euroa. Mukana ovat niin palkat, vuokrakulut kuin esimerkiksi polttoaineet ja vakuutuksetkin. Valtionavun ja osakasmaksujen lisäksi oman kortensa kekoon antaa kaupunki, joka tukee toimintaa vuosittain 4400 eurolla.
Petun lossi aloitti liikennöintinsä lokakuussa 1986.