Skip to main content

Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu toukokuussa

Tiina Kari ja Sini Suokas opastavat nuoria työnhakuun liittyvissä asioissa.

–Aika moni asia tulee muuttumaan toukokuussa, mutta työnhakijan ei tarvitse selvittää muuttuvia asioita itse, me kerromme kyllä kaikille asiakkaille tarvittavat tiedot ja uudet ohjeistukset, Salon kuntakokeilun koordinaattori Salla Seppälä kertoo.

Toukokuussa työttömäksi ilmoittautuneen puhelin soi jo viiden päivän sisällä, sillä uusi laki velvoittaa nopeaa yhteydenottoa asiakkaisiin. Salossa asia ei ole kuitenkaan uusi, sillä kuntakokeilussa on pyritty jo vuoden ajan nopeaan yhteydenpitoon. Laissa on aiemmin määritelty, että ensimmäisen yhteydenoton tulisi tapahtua kahden viikon sisällä työttömäksi ilmoittautumisesta.

Työttömille työnhakijoille näkyvin ja konkreettisin muutos on aiempaa aktiivisempi yhteydenpito työttömyyden alussa. Pohjoismaisesta työnhaun mallista on opittu, että varhainen tuki työttömyyden alussa lisää henkilön mahdollisuuksia nopeaan työllistymiseen.

–Aiemmin yhteyttä on pidetty vähintään kolmen kuukauden välein, nyt pidämme asiakkaaseen yhteyttä kahden viikon välein ensimmäisen kolmen kuukauden ajan.

Salon Ohjaamon omavalmentajat Tiina Kari ja Sini Suokas kertovat, että toukokuussa tulevat muutokset eivät ole aiheuttaneet kysymystulvaa nuorten asiakkaiden keskuudessa. Alle 30-vuotiaille tarkoitetussa palvelupisteessä tarjotaan apua ja vinkkejä esimerkiksi työnhakuun tai opiskeluun liittyvissä asioissa.

–Muutama yksittäinen henkilö on kysellyt, mitä muutoksia toukokuussa on tulossa, mutta ihmiset luottavat, että kyllä asioista tiedotetaan, Kari kommentoi.

 

Lisää aiheesta tämän viikon lehdessä!

Jaa artikkeli: