Skip to main content

Turun risteilijätilauksesta lohkeaa töitä myös Teijon rautakourille

Teijon telakalta kuuluu työn ääniä jatkossakin.    Pasi Määttä testaa ajoramppien toimivuutta elektroniikkaa tihkuvassa ohjaamossa.

Western Shipyardin telakalla Teijolla luovutettiin uudistettu ja kymmenellä metrillä pituutta kasvanut lossi luovutettiin tilaajalle eilen.
Lossi oli viimeinen kolmen uudistetun lossin sarjasta. Tiistaina tilalle tuli Ahvenamaan maakuntahallituksen lautta, ja telakalla on toiveita toisen samanlaisen lauttasarjan uudistamisesta.
–Talven työllisyys olisi turvattu, sanoo telakan tekninen johtaja Pasi Määttä.

Talvet ovat arvoitus pitkällä Halikonlahdessa sijaitsevalle telakalle. Lämpiminä talvina korjattavaa voidaan tuoda telakalle myös talvella.
–Ison laivan korjaus olisi  talvella turvallisin, porukalle riittäisi töitä.
Valmistumassa oleva ohjusvene oli tiistaina koeajolla Hangon läntisellä ja seuraava, ”Raahe”, on työn alla.

Koko teollisuuden haaran tilanteen Määttä näkee positiivisena varsinkin nyt, kun Turun telakalla aloitetaan uuden risteilijän rakennustyöt.
–Turun seudulle tulleista laivatilauksista lohkeaa meillekin jotain.
Western Shipyard eli kotoisasti Teijon Telakka on osa APX-Metalli Oy –konsernia. Tuotantoa on Pyhärannassa ja Kaarinassa.
Lossien ohjaamo rakennettiin Pyhärannassa, varusteltiin Kaarinassa ja liitettiin lossiin Teijolla.
Teijon rautakourat pistivät lossit keskeltä poikki ja hitsasivat Kaarinassa tehdyn lohkon väliin.
Uudistettujen lossien ohjaamo on toista maata kuin ohjaamot takavuosina. Lossin kantta valvoo neljä kameraa. Tärkeimmät hallintalaitteet on koottu yhteen pulpettiin ja kuljettaja kiepsahtaa tuolinsa kanssa pulpetin puolelta toiselle, riippuen menosuunnasta. Kuljettajan mukavuudesta huolehtii ilmastointi ja lattialämmitys. Huoltopuolessa auttavat jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin.

Jaa artikkeli: