Perniössä puhuttaa julkinen liikenne tai sen puute.
Kaupungin kilpailutuksesta on putoamassa vuoro, joka on palvellut paitsi entisen Perniön kunnan itälaidan lukiolaisia, myös muita sen kulmakunnan ihmisiä.
Odottaa sopii, että asia tulee uudelleen käsiteltäväksi herättämänsä huomion ansiosta.
Vaille vuoroa jäävien ihmisten tuohtumus on erittäin helppo ymmärtää. Lukiolaisten osalta tilanne on sivusta seuraten surkuhupaisa ainakin niissä perheissä, joissa yksi lapsi pääsee yhteiskouluun koulutaksilla mutta vuotta vanhempi sisarus ei naapuriin lukioon. Lukiolainen myös tarvitsee vuoron päivittäin, muut maaseudulla-asujat ovat usein tottuneet ajattelemaan niin että joka päivä ei kotoa välttämättä tarvitsekaan lähteä. Kerran-pari viikossa tarvitsevat vuoronsa hekin.
Virkamies on turhaan yksin tulilinjalla, sillä linjaukset on joukkoliikenteestä on tehty sitä pitkään valmistelleessa työryhmässä ja suuntaviivat on hyväksynyt kaupunginhallitus.
Puheena olevan vuoron palauttamisella kartalle saadaan aikaan se, että loppumisuhan alla oleva vuoro ei lopukaan.
Se ei kuitenkaan riitä. Kuljetuspaketti olisi avattava ja piirrettävä puhtaalle kartalle aivan alusta uudestaan. Mistä mihin viedään koululaisia, mistä mihin tavaraa, mistä mihin ruokaa, entä millaiset vuorot tarvitsevat esimerkiksi haja-asutusalueen ihmiset asioille päästäkseen. Kaupunki kuljettaa ja kuljetuttaa monenlaista.
Jos tarpeet piirretään puhtaalle paperille, jää varmasti voimaan paljon nykyisiäkin reittejä, mutta varmasti paljon päällekkäisyyttä ja vastakkain ajamista saadaan myös siivottua pois. Joltain yrittäjältä tämä tietysti voi vähentää vuoroja – ja toisaalta tarjota toiselle mahdollisuuden ajaa joku väli.
Yksi tavoitteista voisi olla, että samoissa autoissa kulkee niin moni kuin mahdollista. Sen aikaan saaminen edellyttää perehtymistä myös säädösten viidakkoon. Palkitsevaa työtä siitä tulee siinä vaiheessa, jos kyytien järkeistämisellä saadaan aikaan selviä säästöjä ja jopa palvelutason parannusta.
Ihan niinkään ei asia voi olla, ettei ruuhka-Suomessa pääse haja-asutusalueelta lähimpään taajamaan ilman omaa autoa ollenkaan.