Eteläisen Salon päätiet ovat kevättalven aikana alkaneet murentua silmissä.
– Päällyste on monessa paikassa käyttöikänsä päässä, myöntää aluevastaava Markus Salminen ELY-keskuksesta.
Kantatielle 52 kirkonkylän pohjoiseen liittymään eli Kovamäen risteykseen jouduttiin asettamaan 60 kilometrin nopeusrajoitus. Ylönkylä-Förby tie murenee varsinkin kirkonkylän jälkeen hyvää vauhtia. Päällystetyt tiet ovat täynnä ammottavia reikiä ja osa päällysteistä repeää ajourien kohdalta.
Syynä ei ole sade eikä pakkanen eikä liika liikenne vaan päällysteen ikä.
– Bitumissa ei ole enää sitkeyttä, selvittää Salminen.
– Urakoitsija paikkaa minkä kerkiää ja valuasfalttia riittää, kertoo Markus Salminen.
– Muuta talvella ei voi tehdä.
Kesäksi pyritään saamaan päällystysrahaa vähän reilummin.
– Eletään toivossa, että saataisin laittaa tavallista enemmän kuntoon.
Myös tienkäyttäjät ovat harmissaan tilanteessa.
– Kaikki nämä tiet pitäisi päällystää uudestaan, sanoo linja-auton kuljettaja Reijo Karjalainen.
–Tällainen iso auto menee yli, ei ne sillä tavalla tunnu.
Rikkinäisestä päällysteestä irtoavat kivet lentävät ja rikkovat tuulilaseja.
Karjalaisen Perniöön ajamasta autostakin iso tuulilasi oli säröillä.
Tienpito yleensäkin saa huutia ammattimieheltä.
–Talvikunnossapito huononee talvi talvelta, sanoo Karjalainen.
Marttilalainen Matti Oja puolestaan ajaa kantatietä 52 ainakin kaksi reissua päivässä. Keskiviikkona Koverharin kuonaa oli menossa pellolle Angelniemelle.
–Todella paljon reikiä, myöntää Oja.