Skip to main content

Pimenevä syksy tuo trafiikkia valojen myyntiin

Syksy on sesonkiaikaa valaistuksen lisäksi myös monille rakentamisessa käytettävillä tuotteille, kertoo Finnparttian toimitusjohtaja Petri Koskinen.

Syksyn pimeyden saapuessa ja joulun lähestyessä hiljalleen kiihtyy myös yhden tuoteryhmän myyntisesonki: kausi- ja juhlavalojen.

Valaistuksen kysyntä näkyy myös perniöläisessä sähkötarviketukku Finnparttiassa, kertoo liikkeen toimitusjohtaja Petri Koskinen.
–Kyllä vuodenaika vaikuttaa. Valaistuksen sesonki on kesästä jonnekin marraskuuhun, hän toteaa.

Vaikka Finnparttia myy tuotteitaan myös kuluttaja-asiakkaille, näkyy sen valaistusmyynnissä, että suurin osa tukkuliikkeen myynnistä koostuu yrityspuolen asiakkaista.
Liike myy valoketjujen ja -kaapeleiden kaltaista juhlavalaistusta sekä ammattilaisten asennustyötä vaativia kiinteitä valaisimia. Sisustusvalaistusta hyllystä ei löydy.
–Myymme juhlavalaistusta lähinnä liikeyrityksille ja julkisille tahoille. Kuluttajille ei niinkään, koska näillä mitä myymme on 10–20 vuoden elinikä ja hinta sen mukainen, Koskinen kertoo.

Tästä huolimatta esimerkiksi valoketjua menee myös kuluttaja-asiakkaille joulusesonginkin ulkopuolella häiden kaltaisiin kesäjuhliin tai muihin tapahtumiin sekä esimerkiksi teattereihin.
Tuotteen kysynnästä kertookin, että Finnparttia myy valoketjua vuosittain useamman kymmenen tuhannen euron edestä.
Ja vaikka valaisimet ovat pitkäikäisiä, tyhjenevät silti vuosittain hyllyt juuri näihin aikoihin.
– Perinteisesti marraskuussa myydään kaikki mitä on.

Koko juttu 6.11.painetussa ja digilehdessä. 

Jaa artikkeli: