Skip to main content

Merivoimat tilaa Marine Alutechilta 17 Jurmoa

Jurmo-luokan vene on noin 14 metriä pitkä joukkojenkuljetusalus
Kuva Marine Alutech.

Teijolla viranomaisveneitä rakentavalla Marine Alutechilla täyttyvät tilauskirjat.

Aiemmin tänä vuonna on uutisoitu yrityksen Tanskan puolustusvoimilta saamasta tilauksesta sekä mittavasta partioveneiden peruskorjaushankkeesta.

Nyt Marine Alutechilla aletaan rakentaa kotimaan vesille myös uutta kalustoa. Puolustuministeriö kertoi torstaiaamuna, että puolustusministeri Antti Häkkänen on valtuuttanut puolustusvoimat tilaamaan  yritykseltä kaikkiaan 17 Jurmo-luokan miehistönkuljetusveneitä varaosineen.  Nyt tilattavien veneiden on määrä tiedotteen mukaan  ylläpitää ja kehittää rannikkojoukkojen liikkuvuutta 2030-luvun loppuun saakka.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 25,5 miljoonaa euroa. Hankinnan työllistävä vaikutus kotimaassa on noin 110 henkilötyövuotta.

Toimitusjohtaja Niko Haro toteaa, että torstaina julkistetun tilauksen myötä yrityksen tilauskanta alkaa lähestyä neljän vuoden takaista tilannetta.

–Myyntitavoitteista alkaa olla puolet täynnä.

Ennen koronaa valtaosa tuotannosta meni vientiin, ja kotimaan tilaus on poikkeus tähän kaavaan. Pandemiavuosina operointi ulkomaiden suuntaan tyrehtyi, nyt myyntityötä maailmalla Haron mukaan on jälleen päästy jatkamaan.

–Koko ajan teemme duunia hankkeiden kotiuttamiseksi.

Aiemmin tänä vuonna Haro pohdiskeli haastattelussa mahdollista lisätilojen tarvetta.  Torstain tilaus ei vielä saa aikaan ratkaisevaa päätöstä, joten yritys jatkaa nykytiloissaan.

Viime vuoden lopun jälkeen yritykseen on palkattu parisenkymmentä työntekijää lisää ja vielä on haussa tuotannon työntekijöitä.

Jurmo-tilauksen käytännön töihin aletaan alkusyksystä, kun torstaina julkistetun tilausvaltuutuksen jatkoksi on allekirjoitettu sopimuskin.  Kyseessä on jo pitkään rakennettu venetyyppi, joten rakentaminen on helppo aloittaa.

Jurmo pohjaa vanhaan Uisko-malliin ja muistuttaa sitä ulkoisestikin vähän, mutta jopa ensimmäisillä ja tämän päivän Jurmoilla on paljon eroa keskenään.

–Malliin  on tehty elinkaaripäivitys.  Voi sanoa, että kuoret ovat ennallaan, mutta teknologia sisällä on päivittynyt, Haro tiivistää.

Tämän hetken arvio on, että tilaus on valmiina vuonna 2026.

 

Jaa artikkeli: