Skip to main content

Laskusotku syö luottamusta muuhunkin

Hyvinvointialue Varha on viime päivät ollut otsikoissa massiivisen laskutussotkun vuoksi.
Varha on karhunnut jopa vuosien takaisia asiakasmaksuja ja vyyhti koskettaa tiettävästi noin 40 000:aa asiakasta ja maksumuistutuksien kokonaissumma on noin 18 miljoonaa. Oma kysymyksensä on esimerkiksi se, miten iso osa karhuista on aiheettomia.

Kotitalouksien kannalta tuhansien eurojen laskut eivät ole pikkujuttu. Kuluttajaliitto onkin jo kommentoinut, että osa laskuista voi täyttää kriteerit, joiden nojalla niiden summaa saa alennettua tai mitätöityä. Näin on, jos laskun maksaminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.

Yksittäisiä virheitä sattuu aina, mutta tuhansien laskujen lähettämättä jättäminen on muuta. Kuluttajaliitto toteaa tiedotteessaan ykskantaan, että laskujen lähettäminen vuosien viipeellä ei voi tarkoittaa hyvää hallintoa.

Epäselvyyttä asiakkaiden keskuudessa on teettänyt sekin, että maksumuistutukset eivät ole tulleet Varhan vaan laskutuspalvelu Ropon nimissä. Lopulta Varha pahoitteli tapahtunutta ja ilmoitti keskeyttävänsä perinnät.

Hyvinvointialueen alijäämiä nyt kateissa olevalla rahalla ei kateta, korkeintaan peitetään osa kassalippaan pohjasta. Hyvinvointialue on joka tapauksessa monen jupinan aiheena, kun palveluiden etenkin maalta katsoen koetaan yleensä vain etääntyvän eli huononevan.

Jo jonkin aikaa muhineen laskutussopan ei-toivottu sivuvaikutus on sekin, että se on omiaan nakertamaan luottamusta hyvinvointialueen kaikkeen toimintaan.

Jaa artikkeli: