Kiskossa kaivataan kipeästi kevyenliikenteenväylää Toijan ja kirkonkylän välille.
Asia nousi esiin Kiskontien Kimpan viime viikon tapaamisessa. Kimppa puhui illan liikenneasioista, joissa koetaan olevan paljon kohennettavaa.
Kevytväylästä kirkonkylän ja Toijan väliinkin on puhuttu vuosia.
–Muutimme Kiskoon yksitoista vuotta sitten, ja silloin siitä oli puhuttu viisitoista vuotta, huokaisi Mikko Granberg.
Erityisesti närää herättää, että alakouluikäiset saavat välille koulukyydin, yläkoululaiset eivät.
Kimpassa päätettiin selvittää mahdollisuudet muuttaa tien vaarallisuusluokitusta.
Kävelymahdollisuuksien tarve kasvaa, jos kyytejä puuttuu. Kiskossa harmittaa ennen joulua tehty vuoromuutos: bussilla pääsee kirkonkylästä Toijaan enää kerran aamussa ja illalla toiseen suuntaan.
Salossa joukkoliikenne hoidetaan yrittäjien toimesta markkinaehtoisesti ja kaupunki ostaa täydentävän liikenteen.
Isoin rahasumma, yli kolme miljoonaa kuluu koulukyyteihin ja yli miljoona myös sosiaalitoimen ajoihin.
Uutta liikennepalveluyksikköä vetävä kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo toteaa, että kyytien ei pitäisi olla eri toimialoille erilliset.
–Tähän asti nämä siilot ovat olleet turhan itsenäisiä.
Heimo toteaa, että säännöllisesti ajettaiva runkoreittejä voi olla vain harvassa.
–Keskustan ja entisten kuntakeskusten välit ovat ne, joihin voi riittää linja-autoihin matkustajia.
Heimo uumoili, että täydentävän liikenteen toimivin malli on kutsupohjainen järjestelmä.