Skip to main content

Hulvatonta Kirakkaa

Kesäteatterin kuuluu olla farssia, eikö niin. Todellisempaa teatteria sallitaan vain ammattilaisryhmille, eivätkä niidenkään yritykset oikein ota tulta edes Suomen rutikuivassa kesässä.

Suomalaiset farssit ovat tarinoina lähes poikkeuksetta umpityhmiä. Hyvästä esimerkkistä käy Kirakan viimevuotinen Raimo Suurosen pontikkapisnes. Siksi on lähdettävä kalaan kauemmas, kuten ohjaaja Arto Lindholm on ennenkin tehnyt.

Palattiin taas turvalliseen brittihuumoriin. Kirakassa esitettiin jo vuonna 2003 englantilaisen näyttelijän ja kirjailijan Ray Cooneyn menestysfarssi Juokse vaimosi edestä. Tämä hulluttelu pitää edelleen Lontoon West End -teattereiden kausi- ja katsojaennätystä. Sitä esitettiin siellä eri teattereissa yhdeksän vuoden ajan. Seuraavana vuonna jatkettiin Cooneyn farsilla Linjat kuumina.

Brittihuumorin ydin on ajoitus. Seuraavaa repliikki pamautetaan vähän kuin edellisen hännille, jolloin kaksimielisyydet ja muut vastaavat hassuudet toimivat. Katsoja ei ole vielä ehtinyt oikein sisäistää edellistä, ja tahaton naurureaktio on taattu. Jos ajoitus ei toimi, tulos kääntyy hetkessä surkeaksi.

Alkuperäisenä englantilaista farssia on vaikea seurata, vaikka kuinka on osaavinaan kieltä. Suurin osa menee yli hilseen, koska repliikit ovat niin nopeita ja koska usein puhutaan murretta tai jotain fakkikieltä.

Nyt oli vuorossa Cooneyn Hulvaton hotelli, alkuperin Out of Order vuodelta 1991. Osuin näytelmän seitsemänteen esitykseen. Aurinko paistoi vähän liiankin kirkkaasti. Katsomo pullisteli porukkaa. Takaosasta oli vaikea nähdä näyttämölle. Näyttelijöiden luonnollinen puhe kuului kuitenkin loistavasti. Hyvä, että mikit oli heitetty romukoppaan. Yksinkertainen lavastus pamahtaen putoavine ikkunoineen toimi kerrassaan mainiosti.

Näytelmästä täytyy heti todeta, että perusasia eli ajoitus oli hienosti hallussa! Yleisö eli tarinan mukana, ja naurunröhähdykset tulivat oikeaan aikaan, mikä on varmasti innostavinta palautetta näyttelijöille. Sekä väliajalla että näytelmän loputtua ympäriltä kuului pelkästään myönteistä mutinaa.

Kyllä se vaan niin on, että Jyrki Nurmi on Kirakan kantava voima. Vuosien mittaan täällä on esiintynyt kilpailevia komeljanttareita, mutta Jyrkin kantti on vaan kestänyt jopa jalkapuolenakin.

Kimmo Lehto oli ottanut nyt isomman roolin. Hänestä on kehkeytynyt oikea taituri. Tilanteiden mielettömät käänteet olivat todella hyvin hallussa. Eikös jo kannattaisi harkita alan vaihtoa?

Ohjaaja Arto Lindholm ja kymmenpäinen näyttelijäkaarti onnistuivat mallikkaasti. Ja tarinakin päättyi ihan onnellisesti. Kun vielä sää suosi, saavutettaneen Kirakan yleisöennätys. Sen varaan on hyvä rakentaa tulevia vuosia.

Kritisoin viime vuonna käsiohjelman johtotekstiä. Täytyy jatkaa jankutusta. Monet kielioppivirheet ja epäjohdonmukaisuudet ärsyttivät. Eikö porukasta löytyisi näin tärkeälle sanomalle toimittajaa?

Vaikka tämä farssi oli mitä hulvattomin ja Kirakkaa parhaasta päästä, kaipaan edelleen Kirakan ehdotonta ykköstä Dario Fon Perhoshiirulia.

pajen

Jaa artikkeli: